Logistika e-shopu: Fulfillment jako proces nebo služba?
Logistika je nedílnou součástí provozování e-shopu. Je však oblastí, která nepřináší přímý finanční zisk. Z praxe víme, že e-shopy věnují až 45 % svého času logistickým aktivitám. Jak logistika ovlivňuje nákupní chování zákazníků? Jaké aktivity do ní spadají a co je vlastně fulfillment?
Co je to fulfillment?
Termín fulfillment pochází z USA. Rozumí se jím proces, který v logistice zahrnuje veškeré úkony od objednání vašich produktů u výrobce nebo dodavatele až po doručení balíčku koncovému zákazníkovi. Předpokládejme, že cílem každého e-shopu je maximální zákaznická spokojenost. Vždyť právě kladné hodnocení nebo opakovaný nákup umocňuje vaše podnikání. A právě z těchto důvodů je nutné mít dobře zvládnutý fulfillment. Co ale do fulfillmentu zahrnout?
Jak fulfillment funguje?
Pravděpodobně to znáte. Optimalizace skladových prostor, zajištění pracovníků během vrcholů sezóny, spolupráce s vhodnými dopravci, výběr a zajištění obalového materiálu nebo samotné balení produktů. Bohužel také řízení reklamací a vratek. Denní chleba každého e-shopu. Právě toto jsou dílčí části fulfillmentu. A jaké jsou jednotlivé jeho kroky?
Krok 1: Přejímka
Právě přejímka je velmi důležitý moment pro kvalitativní a kvantitativní kontrolu dodávaného zboží od vašeho dodavatele nebo výrobce. Přejímka končí uložením produktů do skladu.
Krok 2: Skladování
Zásadní je zajištění vyhovujících skladových prostor, vybavení skladu, nastavení speciálních požadavků pro skladování, optimalizace umístění a pojištění produktů ve skladu nebo dostatečné zabezpečení skladu.
Krok 3: Vychystávání a balení zboží
Proces začíná v momentě obdržení objednávky a končí předáním dopravci. Je třeba si nastavit pravidla pro kompletaci, zvolit vhodný obalový a výplňový materiál nebo například určit personalizační prvky podle zákazníka.
Krok 4: Doprava zboží
Vy si přejete zaslat balík co nejlevněji, zákazník, ve většině případů, co nejrychleji. Výběr a partnerství s dopravcem je jedním ze stěžejních kroků vašeho podnikání.
Krok 5: Reverzní logistika
Reverzní logistika je nejnepříjemnější část logistiky. Také finančně a časově nákladná. Reklamace a vratky, ale do provozování e-shopu patří. Průměrný e-shop má 3 – 5 % nepřevzatých balíčků za měsíc. Důležité je udělat vše pro to, aby se palčivost tohoto problému snižovala.
Nyní už víme, jak vypadá fulfillment – proces. Fulfillment lze ale chápat také jako službu. V tomto případě se jedná o variantu, kdy je onen proces svěřen specializovanému logistickému odborníkovi. Základem, pro úspěšně nastavený fulfillment, je co nejpřesnější vyčíslení všech intralogistických nákladů.
Chcete vědět, jak logistiku řídit opravdu efektivně? Využijte náš e-book nebo kontaktujte našeho obchodního zástupce.