LOGISTIKA

Nejčastější rizika při řešení logistiky in-house

01.04.2019

Pokud svůj e-shop budujete tzv. od nuly, je samozřejmostí, že se, současně s jeho vývojem, řeší také další procesy, které jsou nezbytné pro správný chod. Jedním z nejdůležitějších je pak logistika. Zpočátku je in-house logistika logickým krokem, ale při zvyšujícím se počtu objednávek a růstu firmy musíte mít dobře naplánováno, jak svou logistiku řídit efektivně. Pokud plánujete v krátkodobém horizontu nebo se věnujete jiným prioritám, mohou nastat situace, které výrazně ohrozí vaši značku. Které chyby vznikají, a jak jim předejít?         

  • RIZIKO SEZENÍ NA VÍCE ŽIDLÍCH

Být majitelem e-shopu nebo projektu, který prodává své zboží online, není jen o tom “hodně prodat”. Klíčové je především zvládnutí mnoha náročných aktivit od marketingu, přes prodej až po logistiku. Velice často se pak stává, že se tříští pozornost na spoustu dílčích činností a každá z nich pak může mít zásadní nedostatky.         

  • SKOKOVÝ NÁRŮST POČTU OBJEDNÁVEK

Představte si situaci, kdy se vám mimořádně vydaří vaše dlouho připravovaná marketingová kampaň a vaše produkty osloví zákazníky natolik, že začnou nakupovat 3x více, než jste byli zvyklí. V tomto pojetí to zní skvěle, nicméně v momentě, kdy nemáte zajištěnou dostatečnou zásobu produktů nebo nemáte dostatečné skladovací kapacity, nastává problém. Nehledě na to, že vznikají i další procesní problémy, jako např. nedostatečný počet zaměstnanců ve skladu, na customer care oddělení apod. Proto je důležité plánovat marketingové a prodejní aktivity v souladu s možnostmi logistiky.         

  • NÁBOR A ZAŠKOLENÍ NOVÝCH ZAMĚSTNANCŮ

Nekončící proces, který se opakuje nejen nárazově v nejvytíženějších měsících roku, ale také průběžně při podnikání. S touto oblastí jsou spojeny nemalé finanční i časové náklady. Mimo jiné, pokud není tento proces optimalizován, zvyšuje se riziko výskytu chyb, s čímž souvisí následná nespokojenost vašich zákazníků.         

  • CHYBNÝ VÝPOČET LOGISTICKÝCH NÁKLADŮ

Správně spočítané náklady na logistiku mohou být kritickým bodem vašeho podnikání. U velkého množství e-shopů se stává, že je opomenuto až 60 % opravdu existujících logistických nákladů, což může být ve výsledku zásadním pochybením. Této problematice se detailně věnujeme v našem e-booku, kde naleznete vodítko pro správný výpočet vašich kompletních logistických nákladů. Vyhnete se tak potenciálním problémům, které mohou, v souvislosti s chybným výpočtem, vzniknout.         

  • NEZVLÁDNUTÍ INTRALOGISTICKÝCH PROCESŮ

Může se zdát, že v rámci logistiky pro váš e-shop jsou procesy jasně definovány. Naskladnit, vychystat, zabalit, oštítkovat a poslat. V obecném měřítku to tak opravdu může vyznít, je ale důležité neopomenout i další procesy, které jsou důležité pro kvalitní fungování intralogistiky. Na co si dát pozor?         

  • Chyby lidského faktoru (zaměstnanců) - předcházejte jim kvalitním zaškolením         
  • Vysoké náklady na obalový materiál, pásky, štítky aj. - tyto náklady vznikají v důsledku nízkého objemu objednávek         
  • Vysoká cena za dopravu - z důvodu nízkého objemu zásilek, popř. neefektivní zabalení zásilky         
  • Neuznané kompenzace, např. v důsledku špatně zabalených krabic         
  • Vícenáklady za práci, např. za pomalé, neefektivní, nekvalifikované pracovníky         
  • Váš čas, který strávíte provozními činnostmi jako např. příjmem, správou, vychystáváním či balením zásilek - tento cenný čas byste měl věnovat rozvoji vašeho podnikání         
  • Řízení vratek a reklamací  
  • Chybějící nebo špatně zvolený WMS (Warehouse Management System)

Chyb, které mohou nastat jen v logistickém procesu, je opravdu hodně. Kromě tohoto článku se nejčastějším chybám věnuje i náš CBO Patrik Babinec ve videu na serveru Mladý Podnikatel.

Autor: Tomáš Kohút

Sdílejte článek

Mohlo by se Vám líbit