Blog

Získejte přehled o nejnovějším dění v oblasti
e-commerce a logistiky.

Logistika zKokosu: Důraz na kvalitu a individuální přístup [případová studie]

Manipulace se specifickým a křehkým produktem z přírodního materiálu. Důraz na balení a ekologii. Individuální přístup v logistice, nebo udržení vysoké zákaznické zkušenosti…

To je pouze zlomek obav, se kterými se potýkali majitelé společnosti zKokosu při rozhodování svěřit svou logistiku do externích logistických rukou. Jak to vše dopadlo a proč si vybrali právě Skladon? Přečtěte si příběh s klientem, který za každých okolností razí motto „klient vždy na prvním místě“.

O ZKOKOSU

Udržitelné a etické výrobky z kokosových skořápek, vyráběné s láskou a respektem k přírodě i zvířatům. Tak lze ve zkratce popsat produkt společnosti zKokosu, našeho dalšího klienta.

Pro zakladatele je alfou a omegou výrazně pozitivní postoj k planetě a environmentální situaci, což je zřetelné i z firemní mise: vdechnout kokosovým skořápkám nový život. Ostatně podnikatelské pilíře hovoří jasně:

  • Přírodní výrobky místo plastu.
  • Podpora lokálních výrobců a farmářů ve Vietnamu.
  • Recyklace místo spalování a vyhazování.
  • Poctivá ruční práce dělaná s láskou namísto hromadné pásové výroby.
  • Zvýšení povědomí o současné ekologické situaci.

To je zKokosu – projekt, který je od začátku tvořen s dětským nadšením.

alt


Rok 2022 ve Skladonu: Zpomalení růstu, získávání velkých klientů

Válka na Ukrajině, vysoká inflace, růst cen energií, dlouhodobý nedostatek veřejných skladových prostor nebo výrazný pokles e-commerce. I takto lze z businessového úhlu popsat rok 2022.

Jak jsme se s ním ve Skladonu popasovali? Jaký vliv měly výše uvedené krize na uzavírání nových klientů? Co si náš CEO Konstantin Margaretis píše do svých měsíčních reflexí a co se v tomto roce naučil? A jaké máme plány do roku 2023?

Poslechněte si náš poslední díl loňského roku na portále MladýPodnikatel.cz.

  • Respondenti: Konstantin Margaretis
  • Datum: 5. 1. 2023
  • Délka: 33:02
  • Odkaz: zde

Úryvek z videa

Když přijde jakákoli nová krize, tak je základem zachovat klidnou hlavu, nebát se a racionálně to zanalyzovat. Dalším krokem je si říct, jaká jsou východiska. Mít jakékoli obavy je v tento moment nevýhodné.“

Motto videa

V našem businessu nejdou dělat zkratky a člověk nic moc nevyřeší rychlou otočkou.“

Na jaké otázky Konstantin odpovídá?

  • Jak dlouho je Skladon na trhu? (0:41)
  • Jaké to je budovat firmu v turbulentním prostředí posledních let? (1:12)
  • Jak 30letého člověka změní tolik po sobě jdoucích krizí na trhu? (2:12)
  • Co si Konstantin píše do měsíčních reflexí? (3:09)
  • Jak v podnikání Konstantin prožíval začátek války na Ukrajině? (6:05)
  • Jak Konstantin pracuje se zbytkem firmy jako její šéf při vzniku krize? (7:40)
  • Jaký vliv měl začátek války na Ukrajině na uzavírání smluv s novými klienty a šla situace řešit z pozice CEO? (9:22)
  • Dokázal Skladon udržet rychlý firemní růst i v roce 2022? (11:05)
  • Rostl Skladon během roku více personálně než obchodně? (13:35)
  • Jak Konstantin přemýšlel nad tím, kde ve firmě ušetřit náklady v momentě stagnace? (17:22)
  • Jak se nám povedlo v tak rozbouřeném období získávat velké klienty? (23:47)
  • Co nás přivedlo ke spolupráci s headhunterem? (25:43)
  • Jak vysoká byla investice do headhuntera a vyplatila se? (28:03)
  • Jaká bude e-commerce v roce 2023? (30:04)
  • Jaké jsou plány Skladonu na příští rok? (31:51)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Česká e-commerce v roce 2023. Jaká bude? Duel Shoptetu a Skladonu [video]

Na co se připravit a jaké trendy budeme nejspíše sledovat v e-commerce v roce 2023? Jak se do reálného provozu a post-covidového období promítnou spojení „návrat do normálu“ a „efektivita“? Nebo jak se projeví zvyšující se náklady za energie a další ekonomické faktory na fungování e-shopů?

Pusťte si další rozhovor z dílny MladýPodnikatel.cz, do kterého si Jiří Rostecký pozval hned dva řečníky. Na jeho otázky budou tentokrát odpovídat Samuel Huba, CEO největší české e-shopové platformy Shoptet a spoluzakladatel & CMO Skladonu Patrik Babinec.

  • Respondent: Samuel Huba, Patrik Babinec
  • Datum: 3. 1. 2023
  • Délka: 35:49 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„V roce 2023 se vrátíme do předcovidového růstu. Retail se bude stále více digitalizovat, jelikož nejen český trh pochopil, že je e-commerce vhodným nástrojem pro efektivní pokrytí zákaznických potřeb. I z tohoto důvodu se bude podíl e-commerce na celkovém retailu, po vzoru západních zemí, nadále zvyšovat. Pro představu, v zemích jako Česká republika, Slovensko nebo Maďarsko je tento podíl od 10 – 17 %, ve Velké Británii to je přes 30 %. I z těchto čísel předpokládám, že budeme svědky dalšího e-commerce růstu, nicméně ne tak extrémního jako v období COVID-19.“

MOTTO VIDEA

„Stále větší důraz bude na flexibilitu a schopnost svou loď (e-shop, pozn. red.) obracet dle aktuálního poryvu větru, a to v co nejkratším čase. 

JAKÉ OTÁZKY NAPŘÍKLAD BĚHEM ROZHOVORU ZAZNĚLY?

  • Které slovo bude vystihovat e-commerce v roce 2023? (0:47)
  • Je již období COVID-19 za českými e-shopy? (3:57)
  • Co slovní spojení „návrat do normálu“ znamená pro e-shopy v praxi? (5:35)
  • Zažívají e-shopy v současné době krizi? (7:47)
  • S čím v příštím roce v e-commerce počítat? (12:48)
  • Jak bude cena energií a další ekonomické faktory promlouvat do e-commerce? (15:34)
  • Jsme svědky nižší poptávky ze strany koncových zákazníků? (17:47)
  • Budou lidé v příštím roce více šetřit při nakupování na e-shopech? (19:38)
  • Pomáhá efektivita firmám se více profesionalizovat nebo zjišťovat interní (ne)fungování? (21:20)
  • Jaké další trendy můžeme v e-commerce očekávat v roce 2023? (28:03)
  • Jaké jsou plány Skladonu a Shoptetu pro rok 2023? (32:08)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Skladon obsadil 20. místo v žebříčku Deloitte Technology Fast50

Praha, 24. listopadu 2022Skladon, jeden z největších poskytovatelů fulfillmentu v České republice, letos opět uspěl v mezinárodním žebříčku Technology Fast50 společnosti Deloitte. Soutěž každoročně oceňuje padesát nejrychleji rostoucích technologických firem v regionu střední Evropy. České společnosti se podařilo v žebříčku umístit již potřetí v řadě, tentokrát však ještě o pár desítek pozic výše než v roce 2021.

Do aktuálně již 23. ročníku soutěže se letos přihlásilo téměř 500 technologických firem z celkem 18 zemí střední Evropy. Kromě hlavního ocenění Technology Fast50, kde Skladon obsadil 20. místo, byl vyhlášen také ryze český žebříček, ve kterém společnost poskočila na 6. pozici. Úspěch firmy tak znovu dokazuje, že je outsourcing logistiky stále využívanější službou nejen ve světě, ale také v Česku. Postupně k němu totiž přistupují i větší hráči, kterým fulfillment často pomáhá s navýšením logistických kapacit v nejvytíženějších obdobích roku jako je např. vánoční sezóna.

Opětovné umístění v mezinárodní soutěži tohoto formátu a obsazení vnímáme jako obrovský úspěch a zároveň odměnu za to, na čem každý den pracujeme. Letošní rok byl nejen pro logistické odvětví velkou výzvou a já jsem hrdý na celý náš tým, že jsme jej zvládli překlenout se ctí a navíc s vidinou velkých plánů do budoucna,“ komentuje umístění v soutěži Konstantin Margaretis, CEO a spoluzakladatel Skladonu.

Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže proběhlo stejně jako minulý rok v pražském divadle Archa. Za Skladon se jej zúčastnila marketingová asistentka Monika Dobiášová a marketingový manažer Tomáš Kohút, který ocenění na místě přebíral. „Díky osobní účasti přímo v místě dění, a to v obklopení řady dalších inovativních a úspěšných firem, si člověk uvědomuje význam takového ocenění i velikost celé akce ještě o to intenzivněji. Umístění v soutěži vnímáme primárně jako závazek směrem k našim klientům, a to s cílem další individualizace naší služby na míru jejich potřeb," komentoval účast na vyhlášení Kohút.

alt

Pro nominaci do hlavního žebříčku Technology Fast50 musí firmy každoročně splňovat několik kritérií. Podmínky pro letošní ročník zůstaly oproti tomu minulému neměnné, společnosti tedy musely vykázat v posledních třech letech provozní výnosy nejméně 50 000 eur a provozní výnosy v běžném roce nejméně 100 000 eur. Skladon, kterému se podařilo za poslední čtyři roky vyrůst o 1 484 %, tak těmto požadavkům bez problému vyhověl. V roce 2022 plánuje společnost dále růst, pomoci by jí k tomu měla také plánovaná zahraniční expanze.

Kompletní výsledky Deloitte Technology Fast50 CE jsou k dispozici zde, záznam z průběhu slavnostního vyhlášení, od mediálního partnera Seznam Zprávy, nabízíme zde.

Co je to průměrná hodnota objednávky a jak ji zvyšovat?

Jedním ze způsobů, jak efektivně řídit růst svého podnikání je práce s průměrnou hodnotou objednávky. Výši průměrné hodnoty objednávky mohou ovlivňovat i jednoduché, na první pohled nepatrné změny v obchodním modelu. Například z logistického pohledu do ní promlouvá přesnost v odbavování, rychlost doručení, uživatelská přívětivost v řízení vratek, kvalita zákaznického servisu aj.

Práce s průměrnou hodnotou objednávky vám pomůže také s předpovídáním tržeb v jednotlivých obdobích roku, od čehož můžete přizpůsobovat ideální načasování svých investic například do skladového vybavení, reklamy, software aj.

Co je to průměrná hodnota objednávky, jak ji navyšovat a proč je důležité s ní pracovat…? To vše vám přinášíme v našem blogovém článku.

CO JE TO PRŮMĚRNÁ HODNOTA OBJEDNÁVKY?

Průměrná hodnota objednávky (z anglického Average Order Value; AOV) je částka v korunách, kterou u vás průměrně zákazník utratí během svého nákupu. 

Příbuznou metrikou analyzování finančních příjmů je návratnost prostředků vložených do reklamy (ROAS; Return On Ad Spend), která v marketingu uvádí, kolik přinese jedna koruna investovaná do online reklamy.

Nicméně pokud na svém e-shopu evidujete vyšší počet nakupujících zákazníků (imaginární hranicí je 1 000 měsíčně), je potřeba se postupně přeorientovávat z ROAS na optimalizaci nástrojů zvyšující průměrnou hodnotu objednávky (AOV).

JAK VYPOČÍTAT PRŮMĚRNOU HODNOTU OBJEDNÁVKY?

Průměrná hodnota objednávky (AOV) se vypočítává vydělením celkových tržeb počtem objednávek za zvolené období, tedy vzorcem:

AOV = tržby / počet objednávek

Př. 1: Na vašem e-shopu evidujete v dubnu letošního roku celkem 3 000 objednávek, přičemž vaše příjmy byly 1 200 000 Kč.

AOV = 1 200 000 Kč / 3 000 objednávek = 400 Kč

Průměrná hodnota objednávky v tomto případě činí 400 Kč.

Př. 2: AOV můžete využívat při plánování navyšování tržeb. Například pokud se AOV zvýší o 50 Kč, celkové příjmy z podnikání se v modelovém případě zvýší o 150 000 Kč.

VLIV PRŮMĚRNÉ HODNOTY OBJEDNÁVKY NA OBCHODNÍ ROZHODOVÁNÍ

Zvýšení AOV nemá vliv pouze na výši tržeb, nicméně na celkové firemní cash flow – například na výši rozpočtu na reklamu, optimalizaci prodejní strategie, míru konverze aj. Vždy však platí, že základní podmínkou pro zvyšování vašeho AOV je pochopení vlastních zákazníků.

1. Nákupní zvyklosti a trendy

Dlouhodobé monitorování AOV v praxi informuje, které roční období, popř. které marketingové kampaně přináší podnikání nejvyšší zisk.

Př. Na přelomu podzimu / zimy se výrazně navyšuje počet objednávek u firem prodávající funkční sportovní oblečení. Proto je například právě pro toto období důležité mít připraveny kreativní marketingové kampaně pro zvýhodněná balení, které k nákupu osloví jak nové, tak i stávající zákazníky.

Ne vždy se podaří AOV významně navýšit na první pokus. Výsledek vnímejte jako podklad pro další analyzování vašeho cílové zákazníka a budoucí optimalizaci kampaní. Důvody „neúspěchu“ mohou být například:

  • nabídka nevhodné kombinace zboží v balení;
  • nevhodná forma kampaně;
  • chybně zvolené období roku;
  • absence žádaných produktů ve vašem portfoliu aj.

2. Náklady na konverzi

Průměrnou hodnotu objednávky (AOV) doporučujeme porovnávat také s CPA (náklady na konverzi), resp. CAC (celkovými náklady na získání zákazníka). Nízké AOV a vysoké CPA / CAC představuje výrazné snížení konečného zisku. Například pokud platíte 50 Kč na získání nového zákazníka a vaše AOV je totožná či nižší, jste v červených číslech.

Zdravá průměrná hodnota objednávky (AOV) by měla být alespoň 2x vyšší než náklady na konverzi (CPA) nebo náklady na získání zákazníka (CAC).

TIP: Je součástí vašeho obchodního modelu dlouhodobě zisková možnost předplatného? Držíte si své zákazníky díky dostatečně širokému portfoliu produktů? Pokud ano, navyšujete si tím své celoživotní hodnoty zákazníků (CLV), tedy celkové příjmy zákazníka za celou dobu vztahu s vaším e-shopem.

Pokud pracujete i s touto metrikou, dokážete předpovědět míru stálých zákazníků generující opakující se zisk. Jinými slovy v tomto momentu si můžete dovolit nižší AOV a vyšší CAC než značky, které této možnosti nevyužívají.

Př. Pokud prodáváte předplatné na měsíční bázi v hodnotě 200 Kč a stálí zákazníci si jej zakoupí v průměru 15x po sobě, CLV těchto zákazníků činí 3 000 Kč. V tento moment můžete na získání obdobného počtu nových zákazníků vynaložit více než 200 Kč, protože máte jistotu, že na novém zákazníkovi vyděláte dalších 3 000 Kč, a to za celou dobu jeho nakupování na vašem e-shopu.

3. Další související náklady

Co vše je dále potřeba zaplatit, aby váš zákazník obdržel svou objednávku včas a v požadované kvalitě? Jinými slovy, abyste si zajistili jeho pozitivní zákaznickou zkušenost? I zde je potřeba při hledání dostačujícího AOV počítat s následujícími položkami:

  • náklady na vývoj a výrobu produktu;
  • náklady na aktualizaci webových stránek;
  • náklady za skladování a logistické operace;
  • náklady na dopravu;
  • náklady na zkvalitňování zákaznické péče aj.

4. Cenová strategie

Pokaždé, když provedete změnu ve své cenotvorbě, ovlivňujete AOV. Pokud se vaše AOV po změně ceny zvýší a ROI zůstane zachována či se dokonce časově zkrátí, jste na správné cestě.

Pracujete s veřejným vnímáním své značky? Jste vnímáni spíše jako luxusní nebo diskontní prodejce? Pro další strategické směřování je potřeba zjistit stávající stav a navázat konkrétními taktikami pro odchod z šedého středu. Zavádějte například možnosti množstevních slev, zasílání doplňkových produktů zdarma, stanovení si pravidla minimální ceny objednávky aj. Ne vždy je zvýšení ceny bariérou a důvodem pro snižování konverzního poměru.

TIP: Znamenalo by například zvýšení ceny předplatného z 200 Kč na 230 Kč výrazný pokles konverzí? Těchto 30 Kč, o které by se cena měsíčního předplatného navýšila, by u 15 zakoupení ročně znamenalo 450 Kč na stálého zákazníka, což by mohlo z části / úplně pokrýt akviziční náklady.

TIPY PRO ZVYŠOVÁNÍ PRŮMĚRNÉ HODNOTY OBJEDNÁVKY

Z dříve uvedeného je jasné, že výše AOV výrazně ovlivňuje hospodářské výsledky. Proto je na místě si klást otázku: „Jak přesvědčit své zákazníky, aby na mém e-shopu utráceli více a opakovaně?“

Pro navyšování AOV vám přinášíme řadu taktik, nicméně jejich použitelnost a úspěšnost definuje u konkrétní značky řada proměnných.

1. Vytvářejte dárková balení

Praktická a doplňující se kombinace produktů ve zvýhodněném balení může v očích zákazníka vzbuzovat vhodný nákup nebo dárek. A jak už tušíte… zakoupením více produktů se zvyšuje vaše AOV. Jako příklad uvádíme společnost Pepperfield, která na svém e-shopu aktivně nabízí řadu prvotřídních dárkových balení.

alt

Pokud se vydáte stejnou cestou, definujte si produkty, které se vzájemně doplňují a mohly by ve společném balení oslovit stávající / nové zákazníky. S produktovým výběrem i balením vám může pomoci i váš poskytoval fulfillmentových služeb.

2. Definujte hranici pro dopravu zdarma

Objednávky nad 1 500 Kč doručíme zdarma.“ Na první pohled detail, který však může výrazně navyšovat AOV. Není tajemstvím, že je doprava zdarma jedním z nejefektivnějších marketingových nástrojů nákupního košíku. Až 73 % zákazníků potvrzuje, že je pro ně doprava zdarma nejdůležitějším faktorem při placení, protože na cenu za dopravu nahlíží v dnešním konkurenčním prostředí jako na zbytečný vícenáklad.

Běžte ještě dál a tuto výhodu komunikujte ve znění: „Kolik ještě musí zákazník utratit, aby o možnost dopravy zdarma nepřišel?“ Tímto způsobem můžete své zákazníky, kteří ještě nejsou 100% přesvědčeni o konečné podobě svého nákupu, dále motivovat a navyšovat tak jejich AOV. Navíc pokud zákazníka informujete, aby pro dopravu zdarma utratil ještě o 50 Kč více, je pravděpodobné, že utratí ještě více.

TIP: Nabízejte například možnost zakoupení 2 doplňujících se produktů, jejichž celková hodnota převýší vaši hranici pro dopravu zdarma. O této výhodě informujte během celého procesu nakupování například prostřednictvím banneru, aby si byl zákazník jistý, že této výhody dosáhl. Docílíte dalšího pozitivního budování vztahu s vaší značkou.

3. Praktikujte cross-selling

Cross-selling představuje snadný způsob, jak cenu zboží v nákupním košíku navýšit o cenu doplňkového zboží. Možnost cross-sellingu nabízejte nejen v samotném nákupním košíku, ale už v momentě výběru položky do nákupního košíku. Výhodou je, že se doplňky zobrazí přesně v situaci, kdy se zákazník rozhodl konkrétní produkt zakoupit a má tedy výběr produktu čerstvě v paměti.

Udělejte si interní analýzu nejčastěji nakupovaných produktových kombinací, popř. se na kombinace zeptejte svého cílového publika. Následně zabrainstormujte nad efektivními nápady.

Př. Při vložení obuvi do nákupního košíku se zákazníkovi zobrazí neinvazivní popup okno s možností dokoupení zdravotnických vložek, stylových tkaniček, popř. dalších doplňků, které s vybraným produktem úzce souvisí.

Nabízejte svým zákazníkům vhodné doplňky a naučte jej nad svým nákupem přemýšlet strategičtěji.

4. Oceňujte věrné zákazníky

Věrnostní program je dalším z mnoha způsobů, jak navyšovat vlastní AOV. Fungující věrnostní programy motivují k opakovaným nákupům, ideálně maržově výhodnějšího zboží. Odměňujte své zákazníky při dosažení hranice, ať už celkové hodnoty všech nákupů, popř. počtu nákupů.

Okamžité poskytnutí slev každému návštěvníkovi vašeho e-shopu má negativní vliv na hodnotu AOV. Proto je vhodné nabízení slev přizpůsobit zákaznickému chování. Nabízejte slevy až v momentě opuštění nákupního košíku nebo pro další nákup po zakoupení nákupu prvního. Tímto podpoříte zákazníkovu loajalitu ke své značce.

5. Nabízejte produkty „limitované edice“

Tato metoda pomáhá, kromě navyšování AOV, také posunu k luxusnější značce. Tedy prodeji nejen samotného produktu, ale i související přidané hodnoty.

Nemáte ve svém portfoliu limitované produkty? Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je navázání partnerství s jinou relevantní značkou. Dočasným nebo částečným spojením s jiným prodejcem jste schopni zasáhnout větší publikum – kromě svého i partnerovo.

SPOLUPRÁCE S FULFILLMENT PARTNEREM PRO NAVYŠOVÁNÍ AOV

Spolupráce s fulfillment partnerem může vaši průměrnou hodnotu objednávky výrazně ovlivnit – ať už pozitivně nebo negativně. Logistika jako taková je neoddělitelnou součástí každého podnikání, její kvalita je v dnešním silně konkurenčním prostředí rozdílovým faktorem jak pro úspěšnost obchodníků, tak i pro nákupní rozhodování koncových zákazníků. 

Úroveň zákaznické zkušenosti

Rychlost, přesnost, transparentnost. Jejich kvalita definuje logistickou konkurenceschopnost a do značné míry ovlivňuje vztah zákazníka s vaší společností, resp. vaši AOV. Zažitý standard doručení do druhého dne (režim D+1) v ČR je zvlášť během prodejních vrcholů sezóny (např. během Vánoc) obtížné plnit. Stojíte před otázkami:

  • Jsem schopný se měřit s velkými e-commerce hráči?
  • Do jaké míry jsem schopen odbavovat své objednávky včas a v požadovaném složení?
  • Mám skladové zásoby odpovídající nadcházející sezóně?

Na všechny tyto otázky má odpovědi technologicky založený poskytovatel fulfillmentových služeb. Partner, který vám pomůže udržet či zvýšit spokojenost a retenci vašich zákazníků.

Zvýšení marží a nižší hranice pro dopravu zdarma

Přeměna fixních nákladů na variabilní. To je stav, kterého dosáhnete při spolupráci s fulfillment providerem. Plaťte měsíčně pouze za skladový prostor a logistické operace, které zrovna potřebujete. Plaťte méně za dopravu zásilek – na nižší ceny dopravců váš fulfillment partner dosahuje díky kumulaci zásilek všech svých klientů. Nepřeplácejte zbytečně za personál nebo přebytečný skladový prostor v méně vytížených obdobích roku.

Těmito a dalšími úsporami dosáhnete na vyšší podnikatelský zisk, který můžete investovat do svého dalšího růstu, nebo svým zákazníkům nabídnout nižší hranici pro dopravu zdarma. Hranici, která přesvědčuje k uskutečnění nákupu.

Efektivní řízení vlastních skladových zásob

Poskytovatelé fulfillmentových služeb často již investovali do odpovídajícího IT vybavení i software. Software, ke kterému po spuštění spoluprace získáváte přistup i vy samotní. U nás k efektivními řízení skladových zásob používáme cloud skladový systém (WMS), který našim klientům, prostřednictvím klientské aplikace MySkladon, nabízí kompletní logistický přehled i reporty – v reálném čase, online a 24/7.

alt

Hledáte způsob, jak dlouhodobě analyzovat své AOV, prodejní trendy a úspěšnost marketingových kampaní? Potřebujete zjistit, které produkty nabízet v kombinaci? Ať už pro potřeby cross-sellingu nebo pro sestavování dárkových balíčků?

Spojte se s námi, rádi vám naše řešení ukážeme na praktických příkladech.

alt

ZHLÉDNOUT COMPANY TOUR VIDEO

ZÁVĚR

Pro vybudování zdravého obchodního modelu pro dlouhodobě rostoucí podnikání je důležité strategicky pracovat a navyšovat průměrnou hodnotu objednávky. 

Dosažením vyššího rozdílu mezi průměrnou hodnotou objednávky (AOV) a celkovými náklady na konverzi (CPA) získáváte více finančních prostředků pro reinvestování do další akvizice, brandových aktivit nebo zákaznické retence.

Outsourcing v podnikání. Dává smysl? [video]

Řídit si firmu kompletně vlastními silami nebo některé z oblastí svěřit do externích rukou? Na téma outsourcingu se v posledním díle Mladého podnikatele rozpovídali hned 3 zástupci firem, které se na tuto oblast zaměřují. Konkrétně vystoupil Jiří Jemelka (CEO společnosti JPF Czech), Juraj Harkabuzík (CEO Customer Hero) a náš CMO Patrik Babinec.

Kdy se vyplatí outsourcing vyzkoušet? Kdy dává smysl a jak k němu přistupovat? Zvlášť v dnešní rychlé době, kdy je z důvodu flexibility a dodržení kvality potřeba investovat do inovací? Nebo jak je pro vystupivší společnosti obtížné získávat a udržovat důvěru v očích svých klientů?

Neváhejte a pusťte si naši poslední diskuzi zde.

  • Respondent: Jiří Jemelka, Juraj Harkabuzík, Patrik Babinec
  • Datum: 8. 11. 2022
  • Délka: 46:26 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„Každá firma má svůj core business, který by neměla outsourcovat. Protože tímto krokem přijde o základní know-how a bohatství firmy. Vše ostatní outsourcovat lze, a to zejména z důvodu rychlosti růstu, štíhlosti firmy a udržení si vysoké kvality. Je potřeba si také uvědomit, že outsourcingem si nenakupujete pouze kapacitu člověka. Kupujete si i jeho know-how, které se někdy získává i v řádu desítek let.“

MOTTO VIDEA

„Dávej si velký pozor, s jakými lidmi děláš business. 

JAKÉ OTÁZKY NAPŘÍKLAD BĚHEM ROZHOVORU ZAZNĚLY?

  • Co si myslíte o názoru, že skutečně úspěšné firmy rozhodně neoutsourcují oblasti managementu, financí, zákaznické podpory nebo logistiky? (1:10)
  • Je outsourcing budoucnost businessu? (6:48)
  • Je outsourcing pouze pro malé, nebo i velké firmy? (10:30)
  • Je outsourcing budoucnost v e-commerce? (15:23)
  • Existuje nějaké firemní minimum, které je vhodné alespoň na chvíli outsourcovat? (16:55)
  • Je podnikání v outsourcingu stále konkurenčnější? (19:59)
  • Jaké to je přijít na trh s úplně novou e-commerce službou a zkoušet se prosadit? (21:37)
  • Jak je obtížné získat důvěru k outsourcingu? (24:05)
  • Je lepší firmu prezentovat jako „one man show“, anebo skupinu lidí? (31:43)
  • Jak se měří výkon interim managementu? (38:23)
  • Co je důležité pro úspěšnou spolupráci s poskytovatelem outsourcingu? (41:13)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Ukázka autonomních robotů v distribučním centru Skladon

Začátkem listopadu proběhla v našem distribučním centru Mošnov akce pořádaná ostravskou společností Sluno, dodavatelem skladových informačních systémů a moderního hardware. Středem zájmu se stali autonomní roboti a jejich praktická ukázka v plném skladovém provozu. Akce se zúčastnilo přes 70 zástupců českých firem a setkání celkově vzbudilo velký ohlas.

Roboti jako budoucnost interní logistiky. V tomto duchu se nesla událost organizovaná společnostmi Skladon a Sluno, která na českém trhu figuruje již přes 30 let a jejíž řešení využívají i přední nadnárodní retail hráči jako DHL, Makro, Tesco, Albert, Decathlon nebo Hornbach. Na akci byli představeni roboti značky Fetch Robotics, kterou v loňském roce odkoupila společnost Zebra Technologies. Konkrétně byly k vidění stroje AMR Freight100 s doplňkem pro přízdvih policového vozíku a Freight100 s nástavbou FlexShelf, které primárně slouží pro dopravu kusových zásilek v rámci skladu nebo výroby, popř. skladovým operátorům usnadňují vychystávání z regálových pozic.

alt

Po krátkém úvodu a přivítání následovala prezentace Radima Tvardka, Strategic Management Director Sluno: „Oblast robotické automatizace ušla od 50. let minulého století, kdy evidujeme první prototypy, obrovský kus cesty. Výhodou představovaných AMR robotů je jejich plně autonomní fungování. V praxi robot obdrží základní mapu prostoru, kterou při svém pohybu neustále zpřesňuje a aktualizuje. Za pomocí kamer také eviduje např. nenadálé překážky, kdy algoritmicky vypočítává a flexibilně reaguje změnami své trasy dle zadaných úkolů. Roboti takto dokážou plně fungovat v jednosměnném provozu na jediné nabití.“

alt

Během prezentace zaznívaly časté dotazy zejména na bezpečnost a finanční návratnost strojů. „Z hlediska bezpečnosti jsou roboti vybaveni 2D laserovým skenerem s dosahem 25 metrů, dvěma 3D kamerami s dohledem 4 metrů, LED osvětlením podlahy nebo šestiosým gyroskopem a akcelerometrem. Tyto a další vlastnosti zajišťují bezproblémové a souběžné fungování za účasti skladového personálu. Cena robotů je značně individuální. Standardně se však ROI pohybuje v řádu 1 až 2 let, a to při dvousměnném provozu a ročních nákladech na zaměstnance ve výši 500 000 Kč. Pro zájemce nabízíme i možnosti dlouhodobého pronájmu.“

Za nás zbývá jen poděkovat za zajímavou inspiraci, bohatý catering a v neposlední řadě za možnost uskutečnit podobnou akci v našich skladových prostorech. Již nyní se těšíme na případné pokračování navázané spolupráce.

Proces řízení vratek: Noční můra nebo konkurenční výhoda?

Rychlost + přesnost + transparentnost + cena + přívětivost = základní vzorec pro efektivní řízení vratek

Udržení si stávajících zákazníků je v dlouhodobém měřítku finančně výhodnější než vynakládat prostředky pro zisk nových. Jednou z oblastí, která má na tzv. zákaznickou retenci zásadní vliv, je zpětná logistika, neboli proces řízení vratek a reklamací.

Zpětná logistika je neoddiskutovatelnou součástí jak každého online podnikání, tak i prodeje v kamenných prodejnách. Proto je potřeba se na ni zaměřit ze dvou hlavních úhlů pohledu:

VRATKY: NOČNÍ MŮRA NEBO KONKURENČNÍ VÝHODA?

Na vracející se zboží je všeobecně nahlíženo jako na neočekávaný náklad. Není divu. Proces vrácení zboží víceméně kopíruje původní proces odbavení objednávky. S každým vráceným zbožím proto například musíte počítat s:

  • náklady spojenými se zpětnou dopravou;
  • náklady spojenými s odbavováním vratek a uváděním do původního stavu;
  • zvýšenými nároky na skladovací prostor;
  • náklady spojenými s likvidací zboží.

V případě neefektivního řízení vratek také s:

  • možnou ztrátou zákazníka;
  • možným šířením negativní zkušenosti online i ústy.

V dnešní době se však karta obrací. V očích koncových zákazníků je na kvalitní zpětnou logistiku nahlíženo jako na zásadní konkurenční výhodu. Proč? Přehledně to například vyčíslil server YotPo ve vlastním průzkumu:

  • Vracející se zákazníci tvoří pouze 15 % všech online nakupujících.
  • Vracející se zákazníci však tvoří 1/3 všech příjmů z online nakupování.
  • Hodnota nákupu vracejícího se zákazníka je v průměru 3x vyšší než u jednorázového.

Také do budoucna se s vratkami počítá jako s rozdílovým hráčem v úspěšnosti podnikání. Například podle výzkumu společnosti Invesp až 92 % nakupujících uvádí, že snadný a přívětivý proces vrácení zboží je důvodem k nákupu u totožného prodejce.

Kvalitně řízený vratkový proces je i efektivním nástrojem pro navyšování průměrných hodnot objednávek. Jinými slovy zákazník, který vnímá obchodníkův proces vrácení zboží jako snadný, do své objednávky zařadí zboží, o kterém není 100% přesvědčen… Zboží, které si následně, ač ne stoprocentně padnoucí, může ponechat. Takto navyšovaná průměrná hodnota objednávky v kombinaci s uživatelskou přívětivostí vrácení zboží vede v konečném důsledku k celkovému růstu podnikání.

DŮVODY VRÁCENÍ ZBOŽÍ

Poměr vratkovosti se výrazně liší v závislosti na prodávaném sortimentu, sezónnosti nebo místu nákupu. U našich klientů se vratky pohybují od 1 % u drobného hardware, 5 – 7 % u oblečení až přes 20 % u obuvi. Poměr vratek se zvyšuje v momentě, pokud náš klient provozuje své kamenné prodejny nebo zpravidla po prodejních vrcholech roku (Black Friday, Vánoce aj.), kdy se na výši výrazně podílí nevhodné dárky. A konečně, zboží nakoupené na e-shopu je v porovnání s nákupem v kamenných prodejnách vratkově náchylnější (30 % vs. 8,89 %).

Obecně je možné důvody vratek rozdělit do dvou kategorií: částečně ovlivnitelné x neovlivnitelné, a to podle možnosti jejich podíl redukovat.

Částečně ovlivnitelné vratky

Jak už napovídá název, míru tohoto typu vratek je možné snížit zavedením nápravných a optimalizačních kroků. Klasickými důvody pro vrácení zboží jsou:

  • zákazník si objedná nesprávné zboží z důvodu chybného / nedostatečného popisu či zobrazení produktu na e-shopu (22 %);
  • zákazník obdrží zboží, které si původně neobjednával, což je zapříčiněno chybným procesem vychystání objednávky (23 %);
  • zákazník obdrží poškozené zboží z důvodu nesprávně použitého obalového a výplňového materiálu, resp. nešetrného zacházení s balíčkem během dopravy (20 %);
  • zákazník si objedná stejný produkt z více e-shopů na dobírku a vyzvedne si pouze první doručený, ostatní balíky jsou zaslány zpět odesílateli;
  • zákazník obdrží objednávku pozdě, nemá tak pro ni již využití.

Neovlivnitelné vratky

Narozdíl od výše uvedených důvodů můžete špičkově spravovat svůj e-shop, mít maximálně odladěný proces odbavování objednávek, mít propracovaný způsob balení nebo spolupracovat s těmi nejlepšími dopravci na trhu. Jinými slovy míru této kategorie vratek nedokážete ovlivnit. Důvody mohou být následující:

  • zákazník si objedná více velikostí / barev jednoho produktu a následně nevhodné vrací zpět odesílateli;
  • zákazník si objedná produkty, o nichž není 100% přesvědčen a po vyzkoušení je vrací zpět odesílateli;
  • zákazník vrací zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dní, popř. v prodloužené lhůtě konkrétního e-shopu;
  • zákazník je nezastižen nebo je na doručovací adrese neznámý.


PROCES VRÁCENÍ ZBOŽÍ V KOSTCE

Řízení vratek je možné rozdělit do 3 hlavních kroků, které lze vždy uživatelsky zkvalitnit – ať už směrem k zákazníkovi nebo vlastnímu personálu.

Krok č. 1: Zákazník vrací zboží

Proces vrácení spouští zákazník. Základem je mít na svém e-shopu dobře dohledatelná a jasně definovaná pravidla pro vrácení zboží tak, aby měl zákazník s vrácením zboží co nejméně starostí. Dle výzkumu až 67 % online zákazníků kontroluje před svým nákupem podmínky vrácení. Jako doporučení nabízíme několik tipů pro usnadnění zahájení procesu vrácení zboží:

  • používejte na svém webu dostatečně viditelné bannery;
  • používejte vratkový formulář a analyzujte konkrétní detaily;
  • zasílejte spolu s objednávkou přehledné pokyny (ať už e-mailem nebo fyzicky v zásilce);
  • zasílejte spolu s objednávkou vygenerovaný zpětný adresní štítek (ať už e-mailem nebo fyzicky v zásilce);
  • umožňujte na svém portálu nebo v aplikaci snadné vyplnění údajů (včetně možnosti registrace pro opakované vrácení zboží);
  • nabízejte možnost úhrady ceny zpětné dopravy (požaduje až 79 % zákazníků);
  • nabízejte možnost vrácení zboží přes parcel shopy svých dopravců nebo na svých kamenných prodejnách (např. za pomocí naskenování QR kódu v aplikaci);
  • nabízejte možnost voucherů, slev nebo kreditu pro opětovný nákup na vašem e-shopu;
  • používejte obaly přizpůsobené pro vrácení zboží a snižujte tak zákazníkovy starosti i související odpad;
  • prodlužujte lhůtu nad zákonný rámec 14 dnů;
  • eliminujte povinnost zákazníků k vlastnímu tisku.

Krok č. 2: Přijetí vráceného zboží

Ať už zboží přijímáte ve vlastním skladu, kamenné prodejně, fulfillment centru externího partnera nebo dokonce u sebe doma, vždy je potřeba si nastavit a postupně zdokonalovat postup jeho zpracování. Zde nabízíme několik doporučení:

  • vše evidujte systémově a automaticky zákazníky notifikujte o každém kroku (83 % nakupujících online očekává pravidelně aktualizované informace o stavu svého zboží);
  • kontrolujte obsah balení vrácené zásilky – je-li součástí vše avizované, nepoškozené, kompletní aj.; 
  • stanovte si kvalitativní limity vráceného zboží v návaznosti s jeho další manipulací – tzn. za jakých podmínek znovu naskladňovat, uvádět do prodejního stavu, zasílat k posouzení, opravovat, žehlit, darovat na dobročinné účely nebo recyklovat.

Krok č. 3: Dokončení procesu vrácení zboží

V tomto kroku je víc než kdy dříve důležitá rychlost vaší reakce. Zde je potřeba zákazníkovi co nejdříve:

  • vyplatit peněžní hodnotu vráceného zboží v plné výši (pokud splňuje vámi definované podmínky);
  • zaslat novou objednávku v momentě žádosti o výměnu, popř. pokud nebyl u původní objednávky k zastižení;
  • označit vrácené položky jako opět dostupné ve skladových zásobách z důvodu jejich dalšího prodeje.

JAK FINANČNĚ PROFITOVAT Z ŘÍZENÍ VRATEK

Tím, že jsou vratky neoddělitelnou součástí každého (online) podnikání, je na ně potřeba nahlížet jako na oblast ke zvyšování zisku. Klíčem k úspěchu je dlouhodobé zkvalitňování zákaznické zkušenosti s vaší značkou, budování zákaznické loajality a zdokonalování interních procesů. Pouze tímto způsobem vytvoříte u svých zákazníků pocit pozitivního zážitku z nakupování, ke kterému se budou rádi vracet. Jak toho dosáhnout?

Zaměřte se na zákaznický servis

Zaměstnanci na zákaznickém servisu jsou v tomto momentu obrazem vaší firmy. Věnujte čas svým (nespokojeným) zákazníkům a spojte se s nimi za účelem získání zpětné vazby. Zkuste rozpoznat zákazníkovy preference, přání a potřeby. Nabídněte mu vhodnou náhradu vráceného produktu, popř. poskytněte slevový voucher pro další nákup ve vašem obchodě.

Investujte do řízení skladových zásob

Na trhu každodenně figuruje spoustu zákazníků s nastavením „objednat – vyzkoušet – vrátit“. Tento trend bude do budoucna i z důvodu rostoucí konkurence v technologiích stále sílit, čímž na reverzní logistiku budou vznikat stále vyšší nároky. Pro vaši ziskovost tak bude potřeba pracovat v pokročilých softwarech, které zajistí vždy aktuální a přesný stav zásob na vašem skladu. Pokud podnikáte v odvětvích sortimentu s vysokým vratkovým podílem, je na čase investovat do odpovídajícího skladového systému (WMS), který vám zajistí hladké řízení jednotlivých skladových položek.

Komunikujte se svými zaměstnanci

Optimalizace v procesu vrácení zboží je nikdy nekončící příběh. A od koho lepšího se učit než od svých zaměstnanců, kteří jsou v tomto kolečku dnes a denně? Vzájemně komunikujte a společně hledejte mezery, které vytváří nebo brzdí průběh zpracování. Například pokud se vám neustále vrací poškozené objednávky, pracujte na kvalitnějším balení a formách výplňového materiálu.

Stanovte si jasné zásady pro vrácení zboží

58 % zákazníků vyžaduje bezproblémové podmínky pro vrácení zboží. Interně si stanovte reálná časová očekávaní, jasně si definujte dodací lhůty pro výměnu nebo refundaci, popř. podmínky pro nadstavbové výhody (slevy aj.). Zde nabízíme návrhy proaktivních řešení značek TB12 nebo Ample Foods.

STAČÍTE NA VRATKY SAMI?

Společnosti, které investují do zkvalitnění své reverzní logistiky, zaznamenávají 12% nárůst ve spokojenosti zákazníků a evidují 4% pokles nákladů. Udržet či dokonce dlouhodobě vylepšovat tato čísla je velmi náročnou a zatěžující disciplínou.

Jedním z řešení je implementace vratkového widgetu, který proces vrácení zboží značně proklientsky usnadňuje (doporučujeme například řešení od společnosti Retino). Na druhou stranu, právě časová náročnost a nutnosti investic do optimalizace vrácení zboží jsou častými důvody, proč se obchodníci rozhodují outsourcovat svou logistiku na externího poskytovatele fulfillmentových služeb. Ač je řízení vratek jejich doplňkovou službou, na trhu existuje řada společností, které jej mají pevně zakomponovány do svého obchodního modelu.

Ve Skladonu si s každým klientem individuálně už během spuštění spolupráce (tzv. onboardingu) jasně definujeme, jak s jednotlivými vratkami nakládat. S našimi klienty se například domlouváme na:

  • Formě množstevní kontroly obsahu vrácené zásilky, kdy se zjišťují odlišnosti s původně odesílanou objednávkou.
  • Vizuální kontrole vráceného zboží, kdy hledáme známky používání nebo poškození.
  • V hraničních případech nafocení vráceného zboží, na kterou navazuje individuální komunikace s klientem o dalších krocích.
  • Formě uvedení vráceného zboží znovu do prodejního stavu – přebalování produktů do nových obalů, žehlení aj.
  • Podmínkách k opětovnému odeslání objednávky koncovému zákazníkovi, opětovnému uložení do skladových zásob, zasílání vráceného zboží na sídlo klienta, likvidaci a další.

Kromě zmíněného individuálního přístupu nabízíme našim klientům klientskou aplikaci MySkladon. V tomto uživatelském rozhraní, které klienta informuje o kompletním stavu jeho logistiky v reálném čase a 24/7, tak má přístup i k přehledu svých vratek. Klient tak je schopen na úrovni ID vratky dohledat její detailní informace o důvodu vrácení, aktuálním stavu aj.

alt

Chcete se dozvědět více o tom, jak k vratkám a obecně k logistice svých klientů přistupujeme u nás ve Skladonu? Pusťte si naše company tour video. Naším distribučním centrem v Mošnově vás v hlavní roli provede náš ředitel logistiky Max Kovář.

alt

ZHLÉDNOUT COMPANY TOUR VIDEO

ZEFEKTIVŇUJTE SVŮJ PROCES VRÁCENÍ ZBOŽÍ

Žádný e-shop nedokáže 100% eliminovat vrácení zboží. Existují však způsoby, jak tento poměr snižovat, resp. zaváděné optimalizace využívat jako nástroj pro zvyšování ziskovosti a pro podnikatelský růst.

Standardy ve vrácení zboží se stále více posouvají směrem k zákazníkovi. Pokud nechcete ztratit kontakt s trhem, je potřeba se přizpůsobit velkým a často technologicky zaměřeným hráčům.

Nenahlížejte na proces vrácení zboží jako na ušlý zisk, vnímejte jej jako příležitost ke zlepšení vašich služeb ve vyváření konkurenčního zážitku z nakupování… ve zkratce: směřujte k maximální proklientskosti.

Na úplný závěr nabízíme ještě 2 užitečné odkazy pro doplnění. Pokud hledáte způsob, jak si porovnat vlastní úroveň vratkové logistiky, doporučujeme Test vrácení zboží, který již podruhé na českých e-shopech připravila společnost Retino, a to v předvánočním období – u většiny e-shopů nejhektičtější části roku. O problematice zákaznické zkušenosti se ve spojitosti s logistikou rozpovídal také náš CMO Patrik Babinec, a to na vzdělávacím portále pro podnikatele a manažery MladýPodnikatel.cz zde.

Martin Pech (CSO, Upgates): Zahraniční prodej je oblast, ve které jsme utekli konkurenci

Bezkonkurenční e-shopový nástroj pro prodej do zahraničí, hluboké možnosti přizpůsobení ve vzhledu nebo veřejné API pro vlastní napojení. Toto jsou 3 hlavní důvody, proč se ryze česká e-shopová platforma Upgates těší rychle rostoucí oblibě.

Pro koho je primárně určena, jak dlouho trvá její kompletní proces spuštění, nebo jak vysoká a podle čeho se odvíjí finální cena? Čtěte dále rozhovor s Martinem Pechem, obchodním ředitelem Upgates.

alt

 

PŘEDSTAVTE NÁM V KOSTCE E-SHOPOVOU PLATFORMU UPGATES. JAK DLOUHO PŮSOBÍTE NA ČESKÉM TRHU A JAKÉ JSOU VAŠE FIREMNÍ VIZE?

Jsme platforma pro pronájem e-shopů. To znamená, že výměnou za měsíční poplatek v řádu od stokorun až po jednotky tisíc poskytujeme svým klientům platformu, která je těžištěm jejich internetového podnikání. Takto by se dala shrnout i naše vize. Ke startu online byznysu totiž není zapotřebí utrácet statisíce nebo miliony za e-shop na míru. Možnost nabízet své produkty na vlastním e-shopu tak zpřístupňujeme každému.

Na trhu jsme 12 let. Zkušeností s e-commerce segmentem jsme tedy nasbírali více než dost. Aktuálně u nás své e-shopy provozuje nebo připravuje více než 1 500 klientů a toto číslo rychle roste. Pro naše klienty vyvíjíme platformu, která je nejpokročilejší na českém trhu a nabízí jim nejvíce nástrojů pro jejich růst. A právě na neustále rostoucím čísle našich zákazníků jde vidět, že jdeme správným směrem.

Co se týče referencí, největší e-shopové giganty u nás nenajdete. Ti samozřejmě běží na vlastních řešeních. Přesto je ale pronájem e-shopu Upgates vhodný i pro internetové obchody s ročními obraty v řádech sta milionů ročně. Takových klientů máme několik. Stejně dobře ale Upgates poslouží i začínajícímu podnikateli, který ve volném čase rozjíždí svůj online byznys.

PRO KOHO JE PLATFORMA UPGATES VHODNÁ, JAKÝ JE VÁŠ IDEÁLNÍ PROFIL ZÁKAZNÍKA?

Díky množství pokročilých funkcí a automatizací je Upgates jako stvořený pro e-shopy střední velikosti, případně pro zavedené firmy, které chtějí jako vedlejší prodejní kanál zkusit také e-shop. Díky otevřenosti platformy a veřejnému API napojení není pro takové firmy problém napojit si Upgates na vlastní systémy a bez potíží zasadit online prodej do existujících interních procesů. Jak už jsem ale řekl v úvodu, Upgates perfektně poslouží i pro úplné podnikatelské začátky, kdy e-shoper bude využívat jen zlomek nabízených funkcí. Když pak podnikání vyroste, nemusí řešit změnu platformy. Upgates zkrátka poroste společně s ním. Pro představu přikládáme naši videoreferenci – eshop Granule Bardog.

alt

PŘEHRÁT REFERENCI GRANULE BARDOG


PROČ BY MĚLI PROVOZOVATELÉ E-SHOPŮ MÍT ZÁJEM SVŮJ E-SHOP PROVOZOVAT PRÁVĚ NA UPGATES? V ČEM JSOU VÝHODY VAŠÍ E-SHOP PLATFORMY OPROTI KONKURENTŮM?

Ty hlavní jsou tři. Jde o bezkonkurenční možnosti při prodeji do zahraničí, možnost přizpůsobení vzhledu e-shopu a veřejné API pro vlastní napojení. Díky posledně jmenovanému je možné si e-shop napojit na nejrůznější skladové, účetní nebo marketingové nástroje. Aktuálně evidujeme více než stovku hotových můstků. V případě, že e-shoper v našem katalogu doplňků nenajde ten, který potřebuje, může si právě díky veřejnému API nechat vytvořit nové napojení ve vlastní režii.

MEZI VÝHODAMI ZMIŇUJETE BEZKONKURENČNÍ MOŽNOSTI PŘI PRODEJI DO ZAHRANIČÍ? V ČEM KONKRÉTNĚ V TÉTO OBLASTI VYNIKÁTE?

Ano, právě zahraniční prodej je další oblast, ve které jsme utekli konkurenci. U Upgates totiž můžete už od 1 150 korun měsíčně provozovat zahraniční mutaci svého e-shopu, a to klidně na samostatné doméně. Zvláště v případě západoevropských trhů byste příliš nepochodili s doménou typu: mujeshop.cz/de. S Upgates není problém prodávat přímo na: mujeshop.de. Zákazníci tak ani nepoznají, že přišli na zahraniční e-shop. Multijazyčnost ale u nás znamená mnohem víc. V e-shopu můžete přesně určovat, které produkty a kategorie v jakých mutacích zobrazíte, stejně jako přizpůsobit daňové legislativní a účetní náležitosti. Zkrátka vše podstatné pro plnohodnotný zahraniční prodej.

Stejně tak je možné naši multijazyčnost využít ke správě více e-shopů v jednom jazyce z jedné administrace. Máme i klienty, kteří z jedné administrace spravují několik příbuzných e-shopů. Objednávky chodí z různých e-shopů, ale jejich vyřizování probíhá na jednom místě. To šetří nejen čas a nervy, ale také finance.

PROČ BY MĚLY E-SHOPY VĚNOVAT POZORNOST SVÉ VIZUÁLNÍ PODOBĚ? JAK VELKOU ROLI HRAJE PŘI ROZHODOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA?

I tato oblast je pro nás nesmírně důležitá. Pronájem e-shopu, a to teď mluvím obecně, je zdaleka tím nejlepším způsobem, jak s internetovým prodejem začít. Typickým neduhem krabicových řešení je ale nevýraznost. Pronajímatelné platformy vám totiž ve valné většině případů dají k dispozici několik šablon, ze kterých si musíte vybrat. Změnit si můžete maximálně barvu. Tenhle fakt si stačí dát do souvislosti s tím, že dvě třetiny českých e-shopů běží na pronájmu. To znamená, že internetové obchody jsou zaměnitelné, fádní a vlastně i nudné.

V dnešní době, kdy o přízeň zákazníků na českém trhu soupeří téměř 50 tisíc e-shopů, je šeď průměru tou poslední hodnotou, o kterou byste měli stát. E-shop musí vyniknout a odlišit se od konkurence. U Upgates to je možné. Předchystanými šablonami to u nás jenom začíná. Díky modulu Designer si totiž e-shoper může vzhled svého obchodu dále přizpůsobit a vytvořit si tak skutečně unikátní obchod. Nejlepší na tom je, že to zvládne i úplný začátečník. Náš modul Designer navíc neustále vylepšujeme. Chceme, aby náš grafický konfigurátor nabídnul maximální možnosti vlastních úprav. Už teď je ale míra customizace u Upgates nevídaná.

alt

 

CO DALŠÍHO JE U VÁS MOŽNÉ V RÁMCI CUSTOMIZACE E-SHOPU?

Ano, Designerem to u nás nekončí. I ten má totiž své limity. Ty jsou naprosto dostačující pro většinu e-shoperů. Řešení ale máme i pro ty náročnější. Ještě nad Designerem totiž stojí Editor kódu. Díky tomu mohou e-shopy zasahovat přímo do HTML a vytvořit si vzhled e-shopu zcela podle svého. Zde už limity představuje jen šikovnost kodéra. K tomu je potřeba připomenout také už zmíněné veřejné API pro vlastní napojení. Do jisté míry lze také prostřednictvím vlastních polí přizpůsobit i administraci e-shopů.

JAKÝ JE ORIENTAČNÍ ČASOVÝ RÁMEC PRO SPUŠTĚNÍ KOMPLETNÍHO PROVOZU E-SHOPU NA UPGATES?

Našim klientům standardně dáváme jeden měsíc zdarma. Během toho je i pro laika naprosto zvládnutelné svůj e-shop připravit ke spuštění. Zaznamenali jsme i rekordmany, kteří e-shopy spouštěli už druhý den po založení. Sami ale doporučujeme vyhradit si na stavbu e-shopu dostatek času, vše odladit a otestovat. Výjimkou ale u nás nejsou ani projekty, které se připravují déle než rok. Jde o klienty s vlastním designem e-shopu, kteří chtějí spouštět do detailu vychytané e-commerce projekty. Ať už to trvá den nebo rok, během přípravy je e-shop v testovacím režimu, jehož první měsíc poskytujeme zdarma. Když klient cítí, že je všechno připraveno, stačí vyplnit doménu, na kterou si e-shop přeje přesunout. Po nastavení nezbytných technických parametrů může začít prodávat.

UPGATES A INTEGRACE: JAKÁ JE VAŠE FIREMNÍ STRATEGIE A CENOVÁ POLITIKA?

Jak již bylo řečeno dříve, máme veřejné API a v současné době více než stovku hotových doplňků. Mezi novinky mimochodem patří třeba Skladon, na který jsme se velmi těšili. Chceme totiž svým klientům nabídnout napojení na spolehlivého logistického partnera. Žádné poplatky za API po našich klientech nechceme. Vždy je ale samozřejmě potřeba počítat s náklady na propojovanou službu. Někteří naši partneři zpoplatňují i nasazení samotného můstku. Vše je ale vždy transparentně uvedeno v našem katalogu doplňků.

Mnoho e-shoperů oceňuje naše napojení na účetní systémy Pohoda a Money S3, které umožňují efektivní propojení s nejpoužívanějšími ekonomickými softwary. Tato napojení si spravujeme sami a poskytujeme je našim klientům zdarma.

PODLE ČEHO SE ODVÍJÍ A KOLIK STOJÍ PROVOZ E-SHOPU NA UPGATES? 

V našem ceníku se snažíme být co nejvíce transparentní. Nabízíme čtyři tarify, kde hlavní roli hraje maximální počet produktů. Náš nejlevnější tarif Bronze s 100 produkty vyjde na 450 korun měsíčně. V případě, že chce e-shop využívat více jazyků, je potřeba využít minimálně tarif Silver za 1 150 korun měsíčně. Nejdražší Platinum vyjde na 3 250 korun měsíčně a umožní takřka neomezené podnikání až s 50 tisíci produkty. Všechny funkce jsou vždy v ceně všech tarifů. Nejjednodušší bude podívat se přímo do našeho ceníku, kde je vše přehledně uvedené. E-shopy si u nás samozřejmě mohou zakládat i zájemci ze Slovenska a jiných zemí. Pro ty máme k dispozici ceník v eurech.

EXISTUJE MOŽNOST PLNOHODNOTNÉ TRIAL VERZE? POKUD ANO, NA JAKOU DOBU A ZA JAKÝCH PODMÍNEK?

Každá naše trial verze je plnohodnotná. Klientům odemykáme vše, co potřebují ke startu e-shopu. Jen jeho ostré spuštění je podmíněno přechodem do placeného režimu.

JAKÉ NOVINKY PLÁNUJETE PRO SVÉ KLIENTY DO BUDOUCNA? CHYSTÁTE SE SLUŽBU DÁLE ROZŠIŘOVAT?

Náš systém se snažíme neustále vylepšovat. Pracujeme na změnách v modulu Designer, aby umožnil mnohem větší rozsah úprav než dnes. Na základě podnětů našich e-shoperů přidáváme nové funkce a rozšiřujeme ekosystém kolem Upgates o další doplňky. Neustále samozřejmě musíme sledovat novinky v legislativní a daňové oblasti, abychom je mohli včas implementovat.

NA KOHO SE OBRÁTIT V PŘÍPADĚ ZÁJMU O SPOLUPRÁCI?

Ideální cestou, jak začít s Upgates, je založit si u nás testovací e-shop, kde si můžete vše vyzkoušet. Položit nám konkrétní dotazy můžete v chatu, přes telefon nebo skrze dotaz zaslaný technické podpoře. V neposlední řadě se každý zájemce může nezávazně přidat do naší facebookové poradny, kde si více než 2 tisíce členů den co den předává zkušenosti nejen s Upgates, ale také s každodenním řízením e-shopu.

Světově unikátní byznys s kořeny v Česku | Trezor [video]

Na portále Mladý Podnikatel se představil další ze zástupců našich klientů, a sice Jan Kočenda, marketingový ředitel společnosti Trezor. Trezor je průkopníkem na poli hardwarových peněženek pro kryptoměny, dodnes je v této oblasti jednou ze dvou celosvětově nejúspěšnějších značek. Prodala již přes milion svých zařízení, které ve spolupráci s námi úspěšně doručila do 150+ zemí světa.

V tomto rozhovoru narazíte například na otázky, jak se buduje marketing pro celý svět, co všechno hledat za úspěchem Trezoru nebo kdo stojí za firemním růstem. Moderuje Jiří Rostecký.

  • Respondent: Jan Kočenda
  • Datum: 10. 10. 2022
  • Délka: 45:44 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„Úspěchem Trezoru je jeho unikátnost. Spoustu lidí se snaží přijít na trh s novým produktem, ale málo kdy je ten produkt opravdu něco nového, nepoznaného, co by totálně změnilo hru. Před příchodem Trezoru na trh lidi řešili bezpečné uchovávání kryptoměn různými kreativně-kostrbatými způsoby. Tato řešení Trezor velmi zjednodušil a na trhu v té době navíc nebyl žádný jiný substitut. Legacy Trezoru tkví v tom, že jsme byli první a jsme inovátoři v celém tomto odvětví. Je tedy potřeba odlišovat, co je opravdová inovace a co je modifikace již poznaného produktu.“

MOTTO VIDEA

„Spolupráce se Skladonem nám ulehčuje expedici prakticky do celého světa. 

NAPŘÍKLAD NA JAKÉ OTÁZKY JAN ODPOVÍDÁ?

  • Jak je společnost Trezor velká?
  • Jak velký úspěch mají kryptopeněženky ve světě?
  • Jak vypadá v praxi marketing bez dat?
  • Jak se v oblasti kryptoměn vzdělává 150+ zemí světa?
  • Inspirují se v Trezoru od společnosti Avast?
  • Jak se povedlo prodat milion produktů čistě organickou cestou?
  • Co vše z Trezoru vzniká v ČR?
  • Na kolik procent je Trezor remote firma a je pro Trezor budoucnost chození do kanceláře?
  • Co se od Trezoru mohou naučit další české firmy?

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Svou skladovou kapacitu navyšujeme se společností BITO

Začátkem srpna jsme své distribuční centrum v Mošnově oficiálně rozšířili o dalších 6 000 m² skladové plochy na aktuálních 16 000 m². Při tak významném milníku je zapotřebí zajistit součinnost s řadou logistických odborníků a dodavatelů. S nákupem vybavení a regálů jsme se již standardně obrátili na našeho dlouholetého partnera společnost BITO skladovací technika s.r.o., která mimo jiné nabízí moderní skladové systémy pro specifické potřeby sektoru e-commerce.

Společnost BITO působí na českém trhu 16 let a pro své klienty nabízí výrobu, ale i služby v oblasti technického poradenství, montáže, inspekce a údržby skladovacího vybavení a kompletačních systémů. Své široké portfolio dodává do řady odvětví, jejich produkty využívají například firmy specializující se na automotive, průmyslovou výrobu, strojírenství, velkoobchodní prodej, zdravotní péči nebo e-commerce.

alt

Pro své fungování v distribučním centru promýšlíme každý metr čtvereční skladového prostoru. Pouze tak jsme schopni zajistit co nejvyšší efektivitu a plnit cíle, které jsme si předsevzali a za kterými směřujeme. Vzhledem k dlouhodobě nadstandardním vztahům, které doprovází spolehlivost, kvalita výrobků nebo osobní přístup, pro nás byla společnost BITO jasnou a osvědčenou volbou,“ zdůvodňuje výběr dodavatele skladových regálů Max Kovář, ředitel logistiky Skladonu.

Od začátku projektu byly představy ze strany Skladonu jednoznačné. Pro své klienty poptávali řešení jak pro skladování EUR palet, tak i menších manipulačních jednotek – kartónových krabic. Při projektování layoutu jsme brali v potaz také aktuálně používanou manipulační techniku nebo požadované šíře uliček. Nakonec jsme se společně shodli na kombinaci paletových regálů s celkovou kapacitou 8 120 pozic – policových regálů disponující 13 500 policemi – systémových zakladačů, přičemž vybavování distribučního centra probíhá ve dvou etapách. Zvolené řešení bude v případě dalšího navýšení skladového objemu možné dále upravovat a optimalizovat,“ popisuje průběh projektu Martin Hynčica, Head of Sales & Marketing BITO skladovací technika CZ s.r.o.

alt

Děkujeme společnosti BITO za stabilní partnerství při postupném navyšování našich skladových kapacit, detailnější informace o tomto projektu jsou k dispozici zde.

Logistika e-shopů. Alza a Skladon sdílí své zkušenosti [video]

Veřejně dostupného logistického vzdělávací materiálu na internetu není mnoho. Jednou z výjimek jsou naše rozhovory na portálu Mladý Podnikatel, kde pravidelně přispíváme prostřednictvím našich zástupců ze C-Level managementu. A v posledním díle jsme měli tu čest rozebrat logistickou současnost i budoucnost s největším českým e-commerce hráčem – Alza.cz.

Náš ředitel logistiky Max Kovář debatoval na portále Jiřího Rosteckého s Miroslavem Kövarym, který v Alza.cz zastává pozici ředitele logistiky a prodejní sítě. Postupně rozebírali aktuální stav vlastních logistik i další kroky k jejich další optimalizaci. Společná diskuze obsahuje řadu tipů a příkladů z praxe, stejně jako blížících se očekávání.

Poslechněte si další rozhovor na portále jedničky pro vzdělávání podnikatelů v Česku. Poznejte náhled zmíněných odborníků a získejte podklady pro další směřování své logistiky.

  • Respondent: Max Kovář a Miroslav Kövary
  • Datum: 16. 8. 2022
  • Délka: 54:39 min
  • Odkaz: zde

ÚRYVEK Z VIDEA

„Neustálý tlak na rychlost v doručování objednávek s sebou nese obrovský tlak na provozovatele e-shopu i velký ekonomický dopad. Nicméně zákazník v dnešní době nad rychlostí oceňuje spíše přesnost. Doručení za 30 nebo 60 minut není tak důležité, důležité je splnit nastavené zákaznické očekávání.“

MOTTA VIDEA

„Logistika je jako vztah s holkou. Je to vztah, který tě nikdy neomrzí, má neustále náboj,“ Max Kovář.

„Logistika je na rozdíl od businessu, který má ostré lokty, spíše věda. Pořád se v ní dá něco vymýšlet, což je na ní to krásné,“ Miroslav Kövary.

„Pokud budeme v logistice přemýšlet logicky, tak bychom měli dojít ke stejnému cíli,“ Max Kovář. 

NAPŘÍKLAD NA JAKÉ OTÁZKY MAX S MIROSLAVEM ODPOVÍDAJÍ?

  • V čem je logistika krásná a proč si ji vybrali jako profesi? (0:55)
  • Jak jsme na tom s úrovní logistiky v porovnání se světem? (2:33)
  • Co je motorem inovací v logistice? (5:44)
  • Jak vznikají v Alze logistické inovace? (6:47)
  • Kde jsme ve Skladonu narazili na logistický kompromis? (11:21)
  • Co v praxi znamená zdražování obalových materiálů? (12:25)
  • Kde se daří v logistice ušetřit? (15:20)
  • V čem spočívá proces zvyšování produktivity zaměstnanců ve skladu? (18:15)
  • Má Alza ve svých logistických procesech ještě prostor pro optimalizaci? (19:48)
  • Začíná produktivita skladníků u managementu? (22:18)
  • Jak zjistit, kde v leží v logistice peníze? (23:50)
  • Jak často a kdo má na starosti optimalizaci logistických procesů? (26:26)
  • Jak často by měl majitel nebo top management navštěvovat sklad? (28:22)
  • Proč v Alze během Vánoc chodí odbavovat objednávky kompletní management? (30:57)
  • Jak složité je nabírat zaměstnance do skladu? (31:51)
  • Jsou zahraniční pracovníci budoucností české logistiky? (34:44)
  • Jakou roli hraje robotizace v logistice – nyní a v blízké budoucnosti? (37:45)
  • Jde automatizace proti požadavkům zákazníka? (43:40)
  • Blížíme se v logistice „k teleportům“? (44:26)
  • Jak vypadá budoucnost logistiky? (46:19)
  • Je rychlost v logistice opravdu tak důležitá? (47:38)
  • Jak spolu souvisí budoucnost logistiky a ekologie? (50:15)

PŘEHRÁT VIDEO ZDE

alt


Novinky ze světa logistiky

Chci logistiku bez starostí!