Blog

Získejte přehled o nejnovějším dění v oblasti
e-commerce a logistiky.

Logistika e-shopu: Jak zefektivnit balení zásilek

Jedním z nejdůležitějších a poměrně lehce měřitelných parametrů úspěšně nastavené logistiky e-shopu je čas potřebný ke zpracování jedné objednávky. Existují příklady e-shopů, kdy kompletní odbavení objednávky trvá i 10-15 minut. Při fyzickém intralogistickém toku zboží z regálové pozice až do rukou dopravce vznikají tzv. úzká hrdla, kdy proces balení může být jedním z nich. 

Jak zaručit co nejvyšší efektivitu zabalení zásilky? Jak by měl být vybaven nebo ergonomicky nastaven optimální balící pult? Roli hraje řada faktorů, které si postupně rozebereme.

LAYOUT SKLADU

Úplným základem je správně vymezený prostor pro balící pracoviště ve skladu. Jeho umístění musí odpovídat optimálnímu intralogistickému toku zboží v procesu odbavení objednávky. To znamená být snadno a rychle dostupný pro pracovníky, kteří zajišťují vychystání zboží dle jednotlivých objednávek (picker) a stejně tak i přímo předcházet pracovišti expedice. Při plánování je potřeba myslet na dostatečné přírodní nebo doplňující umělé osvětlení, a vysledovat průměrnou teplotu na daném místě, která určuje komfort pracovních podmínek pro personál.

OKOLÍ BALÍCÍHO PRACOVIŠTĚ

Pro co nejefektivnější fungování je potřeba vhodně uzpůsobit i jeho nejbližší okolí. Vymezit dostatek místa pro pohyb balícího personálu (packer), zajistit volný přístup pro doplňování nejobrátkovějšího obalového materiálu nebo jasně vytyčit a označit prostor pro nízkoobrátkový materiál. Jakmile je objednávka zabalena, je pro ni potřeba určit místo, které slouží jako mezistanice k expedičnímu stanovišti. Na tomto místě je vhodné mít k dispozici transportní vybavení, ať už pickovací vozík nebo interní boxy, které usnadňují přesun zboží. Prostor mezi zmíněnými stanovišti nesmí obsahovat překážky a musí být dostatečně široký pro obousměrný pohyb skladníků.

BALÍCÍ PULT

Nyní se dostáváme k samotnému srdci pracoviště, kterým je balící pult. Základem je, aby měl dostatečně velkou pracovní plochu dle balených produktů nebo velikosti objednávek. Při výběru je dobré myslet na možnost nastavení výšky a sklonu pultu. Součástí jsou ideálně také držáky na PC a další hardwarové vybavení, police s rychle dostupným materiálem a zakomponované koše na odpad, který vzniká při balení. Pro minimalizaci zdravotních rizik obsluhujícího personálu je vhodné před pult umístit nášlapnou gumovou rohož.

VYBAVENÍ BALÍCÍHO PULTU

Mezi standardní vybavení pultu, které je potřebné pro zajištění efektivního procesu balení, patří počítač a jeho příslušenství, tiskárna štítků, tiskárna na faktury či jiné dokumenty, čtečka čárových kódů, průmyslová váha, kamera, obalový, výplňový a spojovací materiál, nůž, psací potřeby, odpadkové koše a případně držáky na interní směrnice a další dokumenty.

alt 

PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ

Pokud je zajištěno vše uvedené, tak pro úplnost chybí dobře proškolený personál. V ideálním případě proces balení zajišťuje jedna osoba. Vedoucí pracovník je tak relativně přesně schopen měřit její výkonnost, na základě naměřených hodnot nastavit normu a následně výkonnostní model odměňování v souvislosti s rychlostí a kvalitou odváděné práce. Případným druhým výstupem měření může být i změna počtu balících pracovišť. Díky průběžnému sledování a porovnávání výkonnosti více pracovníků vzniká možnost nastavení optimalizace způsobu práce, která vede k dalšímu proškolování a zefektivňování práce balících pracovníků.


Balení produktů bývá často kritickým místem intralogistického procesu. Nejčastěji to pocítíte v momentě sezónního nárůstu objednávek, kdy postupně klesá rychlost a přesnost balícího personálu. A právě bezchybné zabalení a rychlé doručení jsou až z 87 % rozhodujícím faktorem opětovného nákupu vašeho zákazníka. Dodržením uvedených bodů zajistíte efektivní fungování balících pracovišť a minimalizujete tak počet reklamací. Pokud zjistíte, že nestíháte expedovat požadované množství objednávek, tak máte několik možností. Můžete investovat do nového vybavení, zoptimalizovat layout skladu, přesunout se do větších prostor nebo kontaktovat nás. Rádi vám vše dovysvětlíme, popř. prakticky ukážeme v našem fulfillmentovém centru.

Fulfillment pro UPgates eshopy

Vlastníte e-shop s platformou UPgates a hledáte společnost, která od vás snadno a bezproblémově převezme vaši logistiku? Vítejte na správné adrese! Společně jsme se totiž pustili do přípravy pluginu, který zajistí kompletní systémové propojení. Využijte toho a svěřte svou logistiku nám – partnerovi pro váš podnikatelský růst!

MYSKLADON – VAŠE LOGISTIKA ONLINE

Máte pocit, že vám logistika přerůstá přes hlavu? Hledáte řešení, jak ji finančně a časově zefektivnit? Nebo jste se už rozhodli logistiku outsourcovat, ale stále ve vás převládají obavy, že tím ztratíte kontrolu nad svými produkty? Odpovědí na tyto otázky je právě připravovaný plugin! Díky propojení vašeho e-shopu s naším systémem získáte přístup ke klientské aplikaci MySkladon, ve které automaticky vidíte kompletní přehled o stavu a pohybu vašeho zboží na skladě v reálném čase, online a 24/7.

DALŠÍ DŮVODY K OUTSOURCINGU LOGISTIKY 

Neztrácejte čas nad hledáním optimálnějšího fungování své logistiky. Nestarejte se o řízení zaměstnanců ve skladu, přípravu zásilek nebo nutné legislativní povinnosti. Plaťte pouze za skladovací prostor, který je potřebný pro vaše zásoby. Využívejte také dalších výhod spolupráce, jako jsou např. nižší ceny za dopravu, obalový a výplňový materiál aj. Přemýšlíte, kdy s outsourcingem začít? Nejčastější signály najdete zde. Sami si porovnejte, jestli se vám převedení logistiky na specialistu vyplatí. Spojte se s logistickým profesionálem, věnujte se a investujte do jiných oblastí svého podnikání!

JAK PLUGIN ZÍSKAT

Více informací o spuštění pluginu a další související detaily se dozvíte na telefonním čísle 775 639 113 nebo nám pošlete e-mail na sales@skladon.cz. Jako nový klient od nás navíc dočasně získáváte také možnost systémového propojení, dvouměsíční skladování a auditu logistiky zdarma!

Případová studie: Z nuly na sto | NanoSPACE

Díky našemu flexibilnímu řešení jsme pomohli e-shopu NanoSPACE během 14 dní spustit kompletní logistiku jejich e-shopu a:

  • ze dne na den expedovat stovky balíčků denně 📈
  • zlepšit zákaznickou zkušenost během 1 měsíce z 56% na 99% 👌
  • bez složitého vyjednávání a napojování poskytnout služby několika dopravů za levnější ceny 🤝

Už je to jasné. Počet případů narůstá, nervozita stoupá a celý tým je už týden doma. Je 17.3. dopoledne a Lucie Konečná z NanoSPACE si stahuje náš e-book pro kalkulaci logistických nákladů. Obratem voláme zpátky a zjišťujeme situaci.

"Máme několik tisíc objednávek v systému, produkty stále u dodavatele a nevíme, jak to všechno zvládneme rozeslat. Do toho přecházíme na nový e-shop a fakturační systém"

"Výborně, na tom většina firem pracuje několik měsíců," pomyslím si.
"Musíme to všechno zvládnout do 14 dnů," slyším obratem.

Výzvy máme ve Skladonu rádi, Lucie je navíc rozhodnuta pro Shoptet, nejlepší české krabicové řešení se spoustou napojení na třetí strany, včetně nás. Jdeme na to - za pár dní nás čeká celý onboarding a testování.

Za 14 dní máme podepsanou smlouvu, zaevidované produkty, naskladněno, probíhá základní testování a spouštíme prodej. Již v průběhu spolupráce upravujeme procesy a postupy příjmu objednávek a balení, díky vlastnímu IT týmu jsme schopni rychle reagovat na jakoukoliv situaci.

Všechno dobře dopadne, expedujeme tisíce objednávek během několika dní a po skvělé práci customer týmu nanoSPACE se daří zvednout hodnocení na Heuréce z 56% na 97%


alt 


Tomu se říká z 0 na 100 🚀


Celý příběh najdete zde na blogu Lucie Konečné z NanoSPACE

Jak zajistit bezpečnost ve skladu v době krize

Současná pandemická situace má zásadní vliv na nás všechny ať jsme z jakéhokoliv oboru nebo regionu. Obrovský respekt patří všem v takzvané první linii, tedy zdravotníkům, lékárníkům, členům IZS, dobrovolníkům, ale nesmíme zapomenout na ty, kteří zajišťují provoz v klíčových provozech továren a skladů ani například na pokladní v obchodech. Je jen velmi těžké na někoho nezapomenout, velký díky patří všem, kteří se snaží jakkoliv přispět k řešení současného stavu. Musíme si všichni uvědomit, že každý z nás může dopady ovlivnit svým chování, přístupem a nasazením. Protože: Společně máme šanci to zvládnout.


Prodeje online prostřednictvím e-shopy jsou ve 21. století všichni vnímáme jako samozřejmost. Základní stavební pilíř každé logistiky, e-shopy nevyjímaje, jsou její zaměstnanci, jejichž zdraví je na prvním místě. Skladníci jsou jednou z nejrizikovějších skupin, která ovlivňuje veškeré rozvozy, či naskladnění daného zboží. Jak by firmy měly řešit preventivní opatření? 


Ať se jedná o menší firmu s menšími zásobami nebo o firmu s většími prostory, všude fungují stejná pravidla. Prioritou je bezpečnost, komunikace a akceptace pravidel. Dovolte mi prosím shrnout hlavní body, které nám pomáhají udržet bezpečný provoz skladu.

Rozhodli jsme se shrnout 7 hlavních bodů, které mohou pomoci k udržení provozu skladu a které jsme v Skladonu aplikovali. 

1) Home Office 

V současném provozu máme něco kolem 30 lidí. Snažíme se omezit počet zaměstnanců tak, aby bylo zajištěno fungování skladu. Proto jsme se rozhodli ponechat ve skladu pouze hlavní personál. Ostatním zaměstnancům, kteří mohou pracovat z domova, umožňujeme práci z domova. Žijeme v době moderních technologií, které bychom měli využívat nejen při poskytování našich služeb, které nabízíme, ale i k naší práci. Na druhou stranu není od věci, když hlavní velitel podpoří svou přítomností vnímaní zaměstnanců a dá jim tak signál, že jsme je v tom jako vedení nenechali. 

2) Zamezme společně kontaktu s vnějšími faktory 

Schůzky, které lze řešit elektronicky, řešíme elektronicky. Nejrizikovější část zaměstnanců jsou kolegové zajišťující příjem a výdej zásilek. V této době je velice těžké obstarat respirátory či jiné ochranné pomůcky, proto je prevence naprostý základ. Kontakt s dopravci omezme na nejnutnější minimum, takže vždy co nejkratší doba s maximálním vzájemným respektem (podepsání zásilek a dovoz). 

3) Příjem zboží 

Většina skladů má příjmové místo přímo v prostorech skladu. V rámci bezpečnosti nepouštějte zbytečně dodavatele do objektu, je-li to možné, vytvořte dočasné příjmové místo klidně mimo budovu. Ve Skladonu máme prostory dostatečně dimenzované, tudíž není potřeba místo měnit. Omezme, případně úplně odstraňme osobní kontakt a vše co jde, domluvme například telefonicky.

4) Dodržujeme prevenci a hygienická opatření 

• Základní hygienická pravidla jsou základ – mluvme o nich! 

• Doma zůstane ten, kdo se cítí nemocný, byl v rizikové oblasti, nebo byl v kontaktu s rizikovou osobou. 

• Dezinfikujeme často používaná místa. Především toalety, čtečky, kliky a další místa, se kterými často přicházíme do styku. Podporou je zpracovaný plán na oblasti a k němu vytvořený rozpis co, čím a jak často dělat a dokument do kterého se provedené operace evidují (kontrola). Pokud to bude možné, zajistíme dezinfekce zaměstnancům i pro jejich osobní potřebu. 

• Vyměníme ručníky za jednorázové ubrousky a budeme používat bezkontaktní dávkovače mýdla. Při časté ruční práci máte k dispozici jednorázové rukavice, prosím používejte je, je to projev Vaší ohleduplnosti. 

• Práce v rouškách neochrání vás, ale především vaše kolegy. Proto je potřeba, aby se všichni chránili navzájem. Je zřejmé, že roušky práci jen stěžují, proto jsme zvolili „volnější přístup“ a zaměstnanci mají možnost využít ergonomické přestávky mimo standard. Kousek lidskosti ještě nikoho na mizinu nepřivedlo. Jsme jeden tým a společně to zvládneme. 

• Před vstupem do budovy zajistíme měření teploty vstupujících osob, pokud je to možné. 

• Nevystavujme rizikové skupiny stresu a četnému pohybu ve skladu. 

• Je žádoucí vytvořit více směn, pokud je to alespoň trochu možné. 

• Rozmělnění přestávek na více skupin lidí (zmenšení počtů zaměstnanců na jednom místě) 

• Informace o mimořádných opatřeních budou vždy na očích všech!

5) Krizový plán 

Vždy se nám může stát, že dojde na krizový plán, proto je dobré mít vždy takový plán připravený. Umožní to rychlejší reakci v případě, že by se něco stalo. Je pravdou, že na takto mimořádné události málokterý krizový plán myslí, ale není třeba se stresovat, berme to jako příležitost se poučit, že bohužel skoro všechno je možné a příště to do plánu zapracujme. U nás ho představuje například příprava zapojení brigádníků na částečný pracovní poměr. Tito brigádníci mohou částečně zastoupit pracovníky na hlavní pracovní poměr. Dále je třeba mít připravené podklady pro rychlé zaučení nových pracovníků. Můžeme ušetřit čas, peníze i energii, kterou můžeme věnovat rozvoji. 

6) Nakupujeme materiál předem

Máme-li tu možnost a správné informace, nakupujeme například obalové materiály předem, samozřejmě s rozvahou a bez potřeby neadekvátního hromadění. Velké množství firem zavírá, a proto je zde možnost, že příležitost k nákupu se sníží nebo zanikne. Tím se reálně naruší celý dodavatelský řetězec. Na druhou stranu po rozvolnění situace tím podpoříme rozjezdy našich dodavatelů. 

7) Opatření mohou trvat déle

Snažme se pracovat ve stejném tempu jako obvykle, udržovat dobrou náladu a optimismus abychom byli hlavní oporou našich zaměstnanců, neboť i naši zaměstnanci jsou ti, kteří svým nasazením drží společnost v chodu. Proto i jim patří veliké DĚKUJI! Neboť i oni jsou ti, kteří jsou v přední linii. Jsme hrdí na to, že máme tak skvělý tým a čest s takovými lidmi spolupracovat. Říkejme jim to. 


Jak už padlo - SPOLEČNĚ TO ZVLÁDNEME! 


Pevné zdraví všem! 



Fulfillment: Proces implementace nového klienta

Máte pocit, že se logistika vymyká vaší kontrole? Přemýšlíte nad zefektivněním vlastního podnikání? Svěřte svou logistiku fulfillmentovému odborníkovi! Buďte ale důslední a ostražití už od začátku. Proces implementace je komplexním úkonem, který vyžaduje nejen dostatek času. Jedině tak eliminujete vznik budoucích potenciálních rizik a problémů.

Server Shopify doporučuje kontaktovat 3PL poskytovatele nejméně 4 měsíce před zahájením spolupráce . Zejména pokud vstupujete do období, kdy se prudce zvýší poptávka po vašem produktu – sezónnost, sleva či úspěšná marketingová propagace. Při výběru ideálního poskytovatele fulfillmentu můžete využít naši příručku . V samotném implementačním procesu si postupně projdete následujícími kroky.

1. KROK: CENOVÁ NABÍDKA ZA FULFILLMENT

Chápeme, že cena je jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru vašeho fulfillmentového partnera. Ale stejně jako se liší každý e-shop, liší se pro něj také portfolio poskytovaných služeb včetně cen. Optimální cenová nabídka je sestavena na základě vašich informací, jedině tak je možno zajistit nejvhodnější cenovou hladinu, na míru vašeho podnikání. V tento moment vám také doporučujeme finanční porovnání vašeho aktuálního řešení s nabízenou službou fulfillmentu.

Patrik Babinec dodává: "Nespoléhejte se na all-in sazby a ujistěte se, že máte naceněny všechny procesy ve skladu. Takto docílíte přehledu nad veškerými procesy od naskladnění, přes skladování, vyskladnění a dopravu."

2. KROK: ODSOUHLASENÍ A PODPIS SMLOUVY

Žádná profesionální spolupráce se neobejde bez smluvního zajištění. Důležité je především si fakticky stanovit a ujasnit společné cíle a očekávání, ty pak přenést do smluvní dokumentace. Dohodnuté podmínky je pak třeba si vydefinovat, pochopit, odsouhlasit a podepsat. Obě zúčastněné strany tak předchází možným komplikacím. Součástí smlouvy je zpravidla také kompletní finální ceník, který se po podpisu dané smlouvy stává závazným.

3. KROK: VOLBA DOPRAVCŮ

Upřednostňujete rychlost nebo cenu za doručení objednávky? Budete využívat pozemní, leteckou, námořní nebo jinou variantu přepravy? Zasíláte do ČR, EU nebo celého světa? Odpovědi na tyto i další otázky pomohou s výběrem vhodného dopravce a jeho produktů dle vašich potřeb. Díky partnerství s fulfillment odborníkem můžete využívat množstevních slev u vámi vybraných dopravců. S tímto jsou pak spojeny další aspekty, které je třeba dobře nastavit, např. zasílání peněz z dobírek atp.

4. KROK: SYSTÉMOVÉ PROPOJENÍ

S externím skladem můžete komunikovat několika IT způsoby. Vše záleží na technickém vybavení a připravenosti vybraného partnera. Je rozdíl, jestli musíte své objednávky zasílat manuálně e-mailem, exportem a zasíláním CSV souborů na FTP server nebo prostřednictvím API propojení. Právě poslední způsob přináší řadu výhod včetně plné automatizace a přenosu dat v reálném čase, 24/7.

Patrik opět dodává: "Je dobré se ujistit jaké jsou náklady na propojení a kdo tyto náklady bude platit a také se připravit na to, že na začátku bude potřeba flexibility a úprav také na straně eshopu."

5. KROK: UŽIVATELSKÁ APLIKACE

Máte strach, že přesunem produktů do externího skladu ztratíte kontrolu nad svým skladovým hospodářstvím? Ve většině případů mají fulfillment partneři své webové aplikace, ve kterých můžete zjistit velké množství informací o svém zboží a nemusíte se bát, že ztratíte kontrolu. Většinou získáte přístup do zmíněné uživatelské aplikace, ve které máte přehled o vašich objednávkách, reklamacích i vratkách. Dokážete řídit a spravovat svá SKU, nastavovat kritické množstevní hladiny pro opětovné objednání produktů u dodavatele / výrobce, nebo zadávat a kontrolovat přejímky. Ideálně s možností nastavení různých kompetencí dle uživatelský rolí. Vše ale záleží na tom, jakou a jak pokročilou aplikace fulfillmentový partner poskytuje.

6. KROK: SKLADOVÉ OPERACE

Před samotným naskladněním zboží si s fulfillmentovým partnerem specifikujte, jak se budou jednotlivé B2B a B2C objednávky kompletovat, balit, co se použije za obalový a výplňový materiál apod. Po fyzickém obdržení zboží zpravidla ve skladu probíhá množstevní kontrola avizovaného zboží, fulfillmentové společnosti mohou za příplatek nabízet také kontrolu kvality. Před naskladněním si musí být obě strany jisté, že je k dispozici dostatek skladovacího prostoru, vhodného pro efektivní odbavování.

Outsourcing logistiky je významným milníkem, který ovlivní budoucnost vašeho podnikání. Pro optimální fungování spolupráce je nesmírně důležitá kooperace obou zúčastněných stran – vás i fulfillmentového partnera. Investujte proto dostatek času a energie pro nastavení společných cílů a zároveň si buďte jisti, že k vám budoucí partner přistupuje individuálně a na profesionální úrovni. Úspěšné nastavení jednotlivých kroků je zárukou kvality, kterou v konečném důsledku pocítí vaši zákazníci.

Fulfillment centrum vs. logistický sklad

Pojmy "sklad" a "fulfillment centrum" jsou velice často zaměňovány. Ano, oba pojmy značí velkou budovu, ve které probíhá určitý tok zboží a zásob. V čem se ale tyto pojmy liší? Jaké interní procesy, kromě skladování, probíhají ve fulfillment centru? Udělejte si obrázek o tom, jak od sebe odlišit právě sklad a fulfillment centrum.

SKLAD

Jak už z názvu vyplývá, sklad je místo, ve kterém jsou produkty určeny k hromadnému skladování na delší dobu. Naleznete zde například flotilu vysokozdvižných vozíků, námořní kontejnery nebo vysoké paletové regály, které jsou zaplněné až po strop. Šetří se zde doslova každý m³. Zpravidla se jedná o místo, kde je převážně uloženo přebytečné nebo aktuálně nepotřebné zboží.

FULFILLMENT CENTRUM

Naproti tomu fulfillment centrum je zařízení, ve kterém 3PL společnosti (známé také jako poskytovatelé fulfillmentu) manipulují se zbožím svých klientů – e-shopů. Hlavním cílem fulfillment centra je co nejrychleji a co nejefektivněji doručit objednávky koncovým zákazníkům (B2C) nebo partnerům (B2B) klienta. Je to zařízení, které kompletně zbavuje e-commerce subjekty starostí s klíčovou oblastí jejich podnikání – logistikou.

Když se, jako majitel e-shopu, rozhodnete vše svěřit fulfillment centru, předáváte tím, kromě zodpovědnosti za přepravu balíčků, také zodpovědnost za veškeré intralogistické procesy. Profesionální fulfillment partner vám pomůže například s optimalizací řízení zásob nebo zajistí výhodné sazby u dopravců. Všechny výhody naleznete zde.

HLAVNÍ ROZDÍLY MEZI SKLADEM A FULFILLMENT CENTREM

Rozdílů mezi zmíněnými objekty existuje celá řada, pro nás jsou nejrelevantnější následující.

DLOUHODOBÉ VS. KRÁTKODOBÉ SKLADOVÁNÍ

Rolí skladu je produkty skladovat, zatímco role fulfillment centra je produkty efektivně odbavovat a plnit tak požadavky a očekávání koncových zákazníků, potažmo svých partnerských e-shopů. E-shop by zde měl skladovat zásoby potřebné pouze pro aktuální poptávku, ideálně ne déle než jeden měsíc – zbytečně pak přeplácí za skladování. Fulfillment centra vyžadují rychlejší obrátku zásob.

REALIZOVANÉ PROCESY

V porovnání se skladem, kde je prostředí statičtější a méně aktivní, je ve fulfillment centru nepřetržitý pohyb. Prováděné operace jsou daleko komplexnější, poskytovatelé nabízí, mimo skladové operace, řadu fulfillmentových služeb, jako např.:            

  • Přejímka zásob             
  • Vychystávání produktů             
  • Kompletace a montáž produktů             
  • Balení produktů             
  • Štítkování zásilek             
  • Objednávání přepravy             
  • Řízení reklamací a vratek

FREKVENCE VYZVEDÁVÁNÍ ZÁSILEK

Vzhledem k tomu, že fulfillment centrum odbavuje objednávky ihned po přijetí a snaží se zákazníkům doručit balíčky v co nejkratším čase, má naplánováno minimálně jedno vyzvednutí zásilek denně. Fulfillmentové společnosti zpravidla spolupracují s více kurýry, aby byly schopny doručit zásilky do cílové destinace za co nejnižší cenu. Fulfilmentová centra mají vždy nastaveny časy pro poslední objednávku, tj. objednávku, která bude zaslána ještě tentýž den.

Naopak sklady mají naplánovány svozy, které jsou méně frekventované. Při těchto svozech je přepravováno velké množství zboží najednou, čímž je přesun zboží sice finančně výhodnější, ale ne časově flexibilnější.

ZÁVĚR

Efektivní řízení zásob je pro váš e-shop základem úspěchu. Potřeba prostoru pro uskladnění je odlišná od potřeby kompletních fulfillmentových služeb. Proto rozlišujte pojmy „sklad“ a „fulfillment centrum“ a vyberte si tak opravdu vhodného partnera pro své podnikání. Vyplatí se vám logistiku outsourcovat? Stáhněte si náš e-book nebo kalkulačku , kde naleznete odpovědi na tuto i další otázky!

Základy fulfillmentu: Co je SKU a jaké výhody přináší?

Každá oblast podnikání má svůj žargón, ne jinak je tomu v e-commerce logistice. Pokud vlastníte e-shop, dříve nebo později nastane situace, kdy začnete řešit efektivní řízení skladových zásob. Nejpozději v tento moment narazíte na zkratku SKU. Co tento pojem znamená? Jak jej definovat, počítat a jaké výhody přináší jejich správa?

CO JE SKU?

Pojem SKU je zkratkou z anglického Stock Keeping Unit. Vyjadřuje unikátní kód pro konkrétní produkt. Může se lišit na základě typu, velikosti, barvy, materiálu, značky, hmotnosti, objemu, balení atd. SKU je základem pro řízení vašich skladových zásob.

Oproti známějšímu a univerzálnímu EAN kódu si SKU kód můžete definovat podle vlastních potřeb. Při sestavování jeho struktury je důležité, aby se v názvosloví orientovali zejména vaši zaměstnanci, popř. 3PL společnosti, kterým logistiku svěřujete. Další výhodou oproti EAN kódům a barkódům je jeho snadná čitelnost, bez nutnosti čtecích zařízení.

JAK DEFINOVAT A POČÍTAT SKU?

Pokud chcete vyčíslit množství vašich SKU, musíte vzít v potaz všechny rozdíly v nabízeném sortimentu. Představte si, že prodáváte vůně do auta, které jsou dostupné ve 2 tvarech (stromeček a list), 2 vůních (vanilka a citrus) a 3 velikostech (malá, střední a velká). Počet vašich SKU bude vypadat následovně:      

1. SKU: Stromeček – vanilka – malá      

2. SKU: Stromeček – vanilka – střední      

3. SKU: Stromeček – vanilka – velká      

4. SKU: Stromeček – citrus – malá      

5. SKU: Stromeček – citrus – střední      

6. SKU: Stromeček – citrus – velká      

7. SKU: List – vanilka – malá      

8. SKU: List – vanilka – střední      

9. SKU: List – vanilka – velká      

10. SKU: List – citrus – malá      

11. SKU: List – citrus – střední      

12. SKU: List – citrus – velká

2 tvary x 2 vůně x 3 velikosti = 12 produktových variant, tudíž 12 jedinečných SKU kódů ve vašem online systému.

VÝHODY SPRÁVY SKU SYSTÉMU

Jak již bylo uvedeno, systém SKU je základem pro řízení skladových zásob. Jeho zavedení poskytuje detailní analytické informace, které mohou vašemu podnikání přinést řadu výhod, jako např.:          

  • Přesný přehled o skladových zásobách – předpoklad pro minimální nedostupnost produktů, s čímž souvisí potenciální odchod ke konkurenci          
  • Stanovení množstevní hranice pro opětovné objednání daného SKU u vašeho výrobce / dodavatele – na základě sestavení předpovědi prodejů dle sezónnosti          
  • Identifikace nejprodávanějších SKU – pro zvýraznění a prioritní zobrazování produktů na prodejních kanálech          
  • Identifikace nejméně prodávaných SKU – pro možné odstranění produktů z nabízeného portfolia          
  • Definování alternativních produktů při nedostupnosti zákazníkem vybraného produktu          
  • Sestavení variant produktů pro up-selling a cross-selling 

SKU A FULFILLMENT

Systém SKU je užitečný také pro spolupráci s poskytovatelem fulfillmentových služeb. Na počet a vlastnosti jednotlivých SKU jste dotázáni na úplném začátku jednání. Tyto informace jsou vodítkem pro efektivní představu intralogistických operací, včetně definování potřebného skladového prostoru.

Pokud hledáte kompletní řešení pro logistiku, neváhejte nás kontaktovat. Získejte absolutní přehled a kontrolu nad řízením vašich SKU v uživatelské aplikaci.

Společnost Skladon otevřela největší fulfillment centrum pro e-shopy na Moravě

Mošnov, 22. května 2019 - Ve středu 22. května společnost Skladon slavnostně otevřela své logistické centrum poskytující služby fulfillmentu pro e-shopy. V nedávno dokončené průmyslové hale u ostravského letiště tak vzniklo na ploše 2 600 m2 více než 25 000 skladových pozic pro majitele online obchodů. Skladon využil příležitosti světového trendu outsourcingu logistiky v e-commerce.

„Na začátku jsme chtěli vyplnit velkou díru na e-commerce trhu a ulehčit tak život majitelům e-shopů, kterým právě logistika zabírá více než 40 % času v jejich podnikání. Dnes, při otevření našeho nového logistického centra, vidím stále rostoucí zájem o naše služby. Věřím tak, že tato etapa je začátkem něčeho opravdu velkého. V zahraničí působí v tomto oboru velké množství firem a my tak víme, že se vydáváme tím správným směrem," představuje budoucnost Skladonu zakladatel Konstatin Margaretis.

V obci Mošnov u ostravského letiště byla letos dokončena první etepa výstavby nového průmyslového areálu. Skladon byl jedna z prvních soukromých firem, která se do této moderní haly přestěhovala. „Průmyslový areál v Mošnově jsme si vybrali primárně díky poloze a možnosti rozšiřování kapacit. Na prvníí fázi, o rozloze 2 600 m2, bude v druhé polovině tohoto roku navazovat rozšíření na rovných 5 000 m2. Našim klientům nabídneme skladování zboží v jedné z nejmodernějších hal v České republice. Strategická poloha pomůže zajistit rychlé odbavení zásilek do více než 220 zemí a teritorií světa," doplňuje Margaretis.

V Moravskoslezském kraji vzniká nová oblast, která pomůže expanzi nejen výrobním a strojírenským firmám. Na tomto příkladu se ukazuje, že budoucnost je také v moderních technologiích a inovativních řešeních, díky kterým mohou firmy z tohoto kraje obsluhovat celý svět. Slavnostního otevření se zúčastnil také náměstek hejtmana, Jakub Unucka, který na adresu Skladonu dodává: „Jsem rád, že takto ambiciózní firma vznikla právě na území Moravskoslezského kraje. Ukazuje to na fakt, že podpora mladých podnikatelů a startupů s jasnou vizí a globálními cíli má v našem kraji své místo. Já osobně jsem rád, že u toho dnes mohu být."

9 signálů, kdy začít outsourcovat logistiku (2/2)

V prvním díle tohoto článku jsme si uvedli čtyři signály, které mohou majitele e-shopu přivést k myšlence outsourcingu logistiky. V dnešním pokračování si doplníme chybějící „body zvratu“ vlastního provozu logistiky, které mohou dále ovlivnit rozhodovací proces mezi in-house řešením a svěřením logistické divize 3PL odborníkovi.

5. NEMÁTE DOSTATEK SKLADOVACÍHO PROSTORU

Nedopusťte, aby skladovací prostor brzdil rozvoj vašeho podnikání. Nedostatečné kapacity se dříve nebo později projeví v kvalitě logistiky, což může mít za následek odliv zákazníků k vaší konkurenci. Ve spolupráci se spolehlivým 3PL partnerem se to nestane. Naopak budete mít stále příležitost škálovat svůj business a růst. Používejte data z minulosti… Součástí poskytované služby bývá také přístup k plánování zásob jednotlivých SKU nebo stanovení množstevních kritických hladin produktů pro opětovné objednání u vašeho výrobce / dodavatele.

6. SNAŽÍTE SE ZEFEKTIVNIT VLASTNÍ LOGISTIKU  

Přistihli jste se, že na internetu hledáte cesty, jak zefektivnit vlastní intralogistické operace, a přitom byste se raději věnovali jiným oblastem vašeho podnikání? Možná nastal čas převést logistiku specialistovi, u kterého je právě logistika jádrem podnikání. Efektivní rozvoj podnikání vyžaduje spoustu peněz, času a energie – vaše cenné zdroje. Tak proč je plýtvat na optimalizaci logistiky, když již existuje jednoduché řešení – kompletní outsourcing? Služba fulfillmentu je vhodná pro téměř všechny e-shopy. Ověřte si, zda i pro ten váš.  

7. EXPANDUJETE NA MEZINÁRODNÍ TRH

Uvažujete o rozšíření svého podnikání za hranice státu nebo Evropské unie? Připravte se na výrazný nárůst administrativních činností spojených s exportem, v druhém případě pak také na celní řízení, nastavování deklarovaných hodnot zboží nebo problematiku HS kódů. Pokud tuto oblast svěříte externímu fulfillmentovému specialistovi, získáte dodatečný prostor pro optimalizaci prodejních kanálů na cílových trzích. Vhod vám přijdou také nižší mezinárodní ceníky od ověřených dopravců, které má 3PL partner k dispozici.

8. BOJUJETE S ŘÍZENÍM SKLADOVÝCH ZÁSOB  

Pokud provozujete malý e-shop, v drtivé většině nepotřebujete supermoderní technologie pro správný chod vaší intralogistiky. Situace se však mění, když rostete a začínáte skladovat stovky různých SKU při stále se zvyšujících objemech zásilek. V tento moment přichází na řadu úvahy o spolehlivém WMS, který vám poskytne přehled o stavu zásob a dodá data potřebná k množstevnímu plánování zboží. Přebytečné i nedostatečné zásoby mohou negativně ovlivnit váš business. Při výběru poskytovatele outsourcingu logistiky se proto do detailu ptejte na otázky spojené se skladovým softwarem. Kvalitním vybavením partnera totiž výrazně snižujete vaše celkové logistické náklady.  

9. ZPOŽDĚNÍ A POMALÁ DOPRAVA SRÁŽÍ VÁŠ BUSINESS

Mají vaši zákazníci pocit, že je necháváte dlouho čekat? Máte problém včas vychystat a zaslat všechny zásilky? Nejste spokojeni s fungováním vašeho dopravce? 87 % online zákazníků vnímá právě rychlost doručení jako klíčový faktor k opětovnému nákupu. Spolehlivá 3PL společnost je s dopravci dohodnuta na každodenním vyzvednutí balíčků v přesně stanovených časových oknech. To vám umožní získat přesnou informaci o času odbavení poslední objednávky, která je odeslána ještě v tentýž den. Dále se ubezpečte, že objednávky, přijaté po tomto termínu, jsou odeslány neprodleně následující pracovní den.

Bojujete s jedním nebo více signály? Do začátku doporučujeme, abyste se ujistili, zda je pro vás outsourcing logistiky vhodný a finančně výhodný krok. Vyhodnoťte si proto vaše celkové logistické náklady. K výpočtu můžete využít naši logistickou kalkulačku, popř. podrobný e-book. Rádi s vámi výsledek projdeme, porovnáme s náklady na fulfillment u nás a popř. sestavíme ceník na míru vašich potřeb.

Skladon fulfillment: Jasná volba pro Shoptet e-shopy

Jste majitelem Shoptet e-shopu? Máme pro vás skvělou zprávu! Právě jsme navázali spolupráci se společností Shoptet, předn ím českým a slovenským pronajímatelem e-shopových řešení. Společně jsme vyvinuli doplněk Skladon fulfillment, který majitelům Shoptet e-shopů zajišťuje bezstarostnou správu skladového hospodářství. Přechod na outsourcing logistiky nebyl nikdy jednodušší.

VÝHODY SHOPTET DOPLŇKU

Představte si, že se můžete jednou pro vždy zbavit všech nepříjemných starostí, které jsou spojeny se skladováním a logistikou. Prostřednictvím API propojení a okamžité datové synchronizaci máte k dispozici kompletní přehled o stavu zásob na skladě, toku zboží i objednávkách na jednom místě, online a 24/7. Získáváte tak dodatečný čas pro efektivnější rozvoj vašeho podnikání, např. další vývoj vašich produktů, prodejní a marketingové aktivity.

WEBOVÁ APLIKACE MYSKLADON

Kromě dat, která jsou dostupná v Shoptet rozhraní, mají naši klienti k dispozici také aplikaci MySkladon. MySkladon byl navržen a vyvinut tak, aby splňoval nejmodernější technické požadavky v oblasti skladového hospodářství. Jako uživatel aplikace MySkladon můžete řídit svou logistiku vzdáleně, jednoduše a maximálně efektivně. Kromě výše zmíněného řídíte také reklamace, vratky nebo avíza k přejímkám vlastních produktů na náš sklad. Součástí aplikace je i možnost správy dalších uživatelských přístupů vaší společnosti, dle vydefinovaných uživatelských rolí.

JEDNODUCHÁ AKTIVACE DOPLŇKU

Doplněk je k dispozici k objednání na webových stránkách Shoptetu. Zde také naleznete veškeré potřebné informace k jeho nastavení.

CENA FULFILLMENTU

Fulfillment je komplexní služba, která se u každého klienta cenově liší. Je však důležitá v rozhodovacím procesu. Pro vhodnost a vyčíslení úspor si stáhněte naši kalkulačku, výsledek poté porovnáme s náklady u nás. Dostanete tak reálnou představu o sumě peněz, kterou můžete investovat na jinou oblast vašeho podnikání. Pokud hledáte další rady nebo detailnější informace, stáhněte si zdarma náš e-book

9 signálů, kdy začít outsourcovat logistiku (1/2)

Na otázku, zda outsourcovat logistiku neexistuje jednoznačná odpověď. Svěření logistiky externímu partnerovi určitě není vhodné pro každý e-shop. Důležité je si reálně spočítat, zda se vám varianta outsourcingu vyplatí. To ovšem platí i při in-house řešení logistiky. Pokud se dostanete do stádia, kdy je vhodné buď rozšířit stávající logistiku nebo ji začít outsourcovat, měli byste si tyto dvě varianty porovnat. Jak poznáte, že se v takovém stádiu nachází váš e-shop? Přinášíme vám 9 signálů, které vám napoví v konečném rozhodování.

1. STAROST O LOGISTIKU JSOU PŘEKÁŽKOU PRO VÁŠ RŮST

Proč jste se rozhodl pro provozování e-shopu? Odhadujeme, že logistika není ten hlavní důvod. Je ale důležitou součástí vašeho podnikání. Určitě existuje řada prodejních, marketingových nebo vývojových dovedností, ve kterých vynikáte, ale kterým se, z důvodu starosti o logistiku, nemůžete věnovat naplno. Nebo naopak, logistice se věnujete tak „na půl“, což není trvale udržitelné. Obzvlášť za předpokladu, že se objem objednávek bude zvyšovat. Oba tyto scénáře brzdí potenciální růst vašeho podnikání.

2. VAŠE NÁKLADY NA LOGISTIKU STÁLE ROSTOU

Spousta e-shopů se snaží řídit své podnikání zcela izolovaně. Na jednu stranu to přináší výhodu – máte absolutní přehled a kontrolu. Je to ale konkurenční výhoda? Kvalitně vykonávaná logistika vyžaduje vysoké investice. Vezměte v potaz všechny logistické náklady (viz náš e-book ) a spočítejte si cenu za doručení jedné zásilky. Je to pro vás, po porovnání s cenami fulfillmentového odborníka, finančně výhodné? Nehledě na čas a energii, který jste vynaložili, abyste se dostali do aktuálního stavu. Outsourcing logistiky 3PL odborníkovi může být, včetně všech svých výhod, rozhodujícím faktorem mezi stagnací a růstem vašeho podnikání.

3. ZBYTEČNĚ PŘEPLÁCÍTE ZA DOPRAVU

Cena za dopravu je, zejména pro malé a střední e-shopy, vysoká. Samotný e-shop nemá potřebné postavení a dostatečnou sílu na to, aby si u dopravce vyjednal výhodnější sazbu. Vše se odvíjí od objemu zásilek. Poskytovatel fulfillmentu kumuluje zásilky svých klientů, čímž získává přístup k výrazně nižším cenám. A právě těchto cen můžete využívat také vy. Mimo jiné máte možnost výběru mezi několika předními dopravci, se kterými je logistický partner smluvně vázán. Využijte také partnerova systémového propojení s dopravci nebo stanovených každodenních svozů.

4. LOGISTIKA MŮŽE POŠKODIT VAŠI ZNAČKU

Podle výzkumu společnosti MetaPack by 38 % zákazníků znovu nenakoupilo u e-shopu, kdyby mělo negativní  zkušenost s doručením své zásilky. A právě opakované nákupy v mnoha případech tvoří zisk společnosti. Dalším důvodem může být chybné vychystaní objednávky. Počet chyb narůstá v případě, kdy nabízíte, v rámci svého produktového portfolia, více SKU a nevlastníte spolehlivý software pro řízení zásob. Ani fulfillmentový partner není 100% bezchybný. Nicméně zodpovědnější poskytovatelé mají implementovány systémy a procesy, které minimalizují chyby ve vychystání, zabalení a zaslání produktů.

Nejčastější rizika při řešení logistiky in-house

Pokud svůj e-shop budujete tzv. od nuly, je samozřejmostí, že se, současně s jeho vývojem, řeší také další procesy, které jsou nezbytné pro správný chod. Jedním z nejdůležitějších je pak logistika. Zpočátku je in-house logistika logickým krokem, ale při zvyšujícím se počtu objednávek a růstu firmy musíte mít dobře naplánováno, jak svou logistiku řídit efektivně. Pokud plánujete v krátkodobém horizontu nebo se věnujete jiným prioritám, mohou nastat situace, které výrazně ohrozí vaši značku. Které chyby vznikají, a jak jim předejít?         

  • RIZIKO SEZENÍ NA VÍCE ŽIDLÍCH

Být majitelem e-shopu nebo projektu, který prodává své zboží online, není jen o tom “hodně prodat”. Klíčové je především zvládnutí mnoha náročných aktivit od marketingu, přes prodej až po logistiku. Velice často se pak stává, že se tříští pozornost na spoustu dílčích činností a každá z nich pak může mít zásadní nedostatky.         

  • SKOKOVÝ NÁRŮST POČTU OBJEDNÁVEK

Představte si situaci, kdy se vám mimořádně vydaří vaše dlouho připravovaná marketingová kampaň a vaše produkty osloví zákazníky natolik, že začnou nakupovat 3x více, než jste byli zvyklí. V tomto pojetí to zní skvěle, nicméně v momentě, kdy nemáte zajištěnou dostatečnou zásobu produktů nebo nemáte dostatečné skladovací kapacity, nastává problém. Nehledě na to, že vznikají i další procesní problémy, jako např. nedostatečný počet zaměstnanců ve skladu, na customer care oddělení apod. Proto je důležité plánovat marketingové a prodejní aktivity v souladu s možnostmi logistiky.         

  • NÁBOR A ZAŠKOLENÍ NOVÝCH ZAMĚSTNANCŮ

Nekončící proces, který se opakuje nejen nárazově v nejvytíženějších měsících roku, ale také průběžně při podnikání. S touto oblastí jsou spojeny nemalé finanční i časové náklady. Mimo jiné, pokud není tento proces optimalizován, zvyšuje se riziko výskytu chyb, s čímž souvisí následná nespokojenost vašich zákazníků.         

  • CHYBNÝ VÝPOČET LOGISTICKÝCH NÁKLADŮ

Správně spočítané náklady na logistiku mohou být kritickým bodem vašeho podnikání. U velkého množství e-shopů se stává, že je opomenuto až 60 % opravdu existujících logistických nákladů, což může být ve výsledku zásadním pochybením. Této problematice se detailně věnujeme v našem e-booku, kde naleznete vodítko pro správný výpočet vašich kompletních logistických nákladů. Vyhnete se tak potenciálním problémům, které mohou, v souvislosti s chybným výpočtem, vzniknout.         

  • NEZVLÁDNUTÍ INTRALOGISTICKÝCH PROCESŮ

Může se zdát, že v rámci logistiky pro váš e-shop jsou procesy jasně definovány. Naskladnit, vychystat, zabalit, oštítkovat a poslat. V obecném měřítku to tak opravdu může vyznít, je ale důležité neopomenout i další procesy, které jsou důležité pro kvalitní fungování intralogistiky. Na co si dát pozor?         

  • Chyby lidského faktoru (zaměstnanců) - předcházejte jim kvalitním zaškolením         
  • Vysoké náklady na obalový materiál, pásky, štítky aj. - tyto náklady vznikají v důsledku nízkého objemu objednávek         
  • Vysoká cena za dopravu - z důvodu nízkého objemu zásilek, popř. neefektivní zabalení zásilky         
  • Neuznané kompenzace, např. v důsledku špatně zabalených krabic         
  • Vícenáklady za práci, např. za pomalé, neefektivní, nekvalifikované pracovníky         
  • Váš čas, který strávíte provozními činnostmi jako např. příjmem, správou, vychystáváním či balením zásilek - tento cenný čas byste měl věnovat rozvoji vašeho podnikání         
  • Řízení vratek a reklamací  
  • Chybějící nebo špatně zvolený WMS (Warehouse Management System)

Chyb, které mohou nastat jen v logistickém procesu, je opravdu hodně. Kromě tohoto článku se nejčastějším chybám věnuje i náš CBO Patrik Babinec ve videu na serveru Mladý Podnikatel.

Jak správně spočítat intralogistické náklady vašeho businessu?

E-commerce trh roste meziročně až dvouciferně, což přináší stále nové nároky na kvalitu logistiky. Nejedná se ale pouze o logistiku externí, ale také o interní, tzv. intralogistiku. Jen malé množství tuzemských e-shopů využívá 3PL společnost pro fulfillment, který je populární především v USA a u našich západních sousedů.

Rozhodování o tom, zda vybudujete vlastní logistiku nebo se vydáte cestou outsourcingu třetí straně (tzv. 3PL*) je komplexní proces, při kterém byste měli zohlednit spoustu faktorů. Na co se tedy zaměřit, než uděláte konečné rozhodnutí? Stejně jako u většiny rozhodovacích procesů je nutné nejprve dobře zanalyzovat současný stav a do detailu znát všechny procesy spojené s logistikou. Měli byste být schopni odpovědět na následující otázky:           

  • Znáte své náklady na intralogistiku?           
  • Dokážete přesně říct, kolik vás stojí vychystání jedné zásilky?           
  • Dokážete do těchto nákladů započíst jednorázové investice jako je vybavení skladu nebo pořízení skladovacího systému?           
  • Dokážete ocenit čas svůj, čas svých řídících a ostatních pracovníků nejen v logistice?

Může se zdát, že odpověď na tyto otázky je základem toho, abyste vůbec mohli své podnikání provozovat. Z praxe ale víme, že v nemalém množství případů firmy zapomínají započítat až 60 % opravdu vzniklých nákladů do intralogistiky. Pak vznikají problémy, které nemusí být na první pohled odhaleny. Projeví se naopak až ve chvíli, kdy váš business poroste.

Proces výpočtu se skládá z několika fází, které jsme pro vás podrobně sepsali v našem e-booku. Díky němu budete vědět, na které náklady nesmíte zapomínat a co je důležité zohlednit při stanovování svých intralogistických nákladů.

Logistika e-shopu: Proč svěřit fulfillment 3PL odborníkovi?

Vlastníte e-shop a řešíte zefektivnění vlastní logistiky? Narostl vám počet objednávek nad únosnou mez nebo nejste spokojeni s aktuálním stavem? Existuje řešení: outsourcing logistiky 3PL odborníkovi. Co znamená pojem 3PL, jaké má výhody a kdy je čas začít o outsourcingu přemýšlet?

CO JE 3PL?

V minulém díle jste se dočetli, co je potřeba v rámci logistiky e-shopu zvládat, a jak je možné chápat fulfillment. A právě 3PL (popř. 3P, third party logistics, logistika třetí strany) je společnost, která je poskytovatelem částečných nebo kompletních služeb fulfillmentu. To znamená, že pro své klienty řeší úkony spojené se skladováním, balením, dopravou, reverzní logistikou nebo vše najednou. Je vaším profesionálním partnerem, který přebírá a je zodpovědný za logistickou část vašeho podnikání. Jedná se tedy o outsourcing logistiky.

VÝHODY SPOLUPRÁCE S 3PL

3PL společnost soustřeďuje svou pozornost pouze na aktivity spojené s logistikou, což přináší řadu výhod. Vy, jako klient takové společnosti, například platíte pouze za to, co doopravdy využíváte. Nezáleží na vašem vrcholu sezony. Platíte aktuálně využívaný prostor ve skladu nebo práci skladníků podle počtu vašich objednávek. Neřešíte oblasti spojené s pojištěním a zabezpečením skladu, výrazně snižujete personální náklady vašeho podnikání.

Zároveň také výrazně ušetříte za dopravu svých balíků k zákazníkům. 3PL kumuluje zásilky všech svých klientů. Dosáhne tak na výrazné množstevní slevy, které byste jako jedinec nebyli schopni získat. Stejný princip funguje taky u dodavatelů obalového materiálu. Zodpovědná 3PL společnost rovněž výrazně investuje do IT technologií a vybavení skladu. Eliminuje tak svou chybovost, optimalizuje tok zboží ve skladu a vám poskytuje přesný přehled o jeho skladovém hospodářství.

Výsledkem pro vás je úspora času na další relevantní oblasti v podnikání, jako je vývoj, marketing a prodej produktů. Rozšíříte tak svůj business, a váš 3PL partner vám pomůže zbourat hranice. Kdy je ten správný čas na outsourcing logistiky? Pokud zasíláte 10-20 objednávek denně, dostali jste se do situace, kdy je vhodné o 3PL začít přemýšlet. Cílem 3PL je spokojenost jejich klientů, která jde ruku v ruce se spokojeností koncových zákazníků.

Přemýšlíte nad outsourcingem logistiky nebo potřebujete poradit? Prostudujte si náš e-book nebo nás kontaktujte.

Logistika e-shopu: Fulfillment jako proces nebo služba?

Logistika je nedílnou součástí provozování e-shopu. Je však oblastí, která nepřináší přímý finanční zisk. Z praxe víme, že e-shopy věnují až 45 % svého času logistickým aktivitám. Jak logistika ovlivňuje nákupní chování zákazníků? Jaké aktivity do ní spadají a co je vlastně fulfillment?

CO JE FULFILLMENT?

Termín fulfillment pochází z USA. Rozumí se jím proces, který v logistice zahrnuje veškeré úkony od objednání vašich produktů u výrobce nebo dodavatele až po doručení balíčku koncovému zákazníkovi. Předpokládejme, že cílem každého e-shopu je maximální zákaznická spokojenost. Vždyť právě kladné hodnocení nebo opakovaný nákup umocňuje vaše podnikání. A právě z těchto důvodů je nutné mít dobře zvládnutý fulfillment. Co ale do fulfillmentu zahrnout?

JAK FULFILLMENT FUNGUJE?

Pravděpodobně to znáte. Optimalizace skladových prostor, zajištění pracovníků během vrcholů sezóny, spolupráce s vhodnými dopravci, výběr a zajištění obalového materiálu nebo samotné balení produktů. Bohužel také řízení reklamací a vratek. Denní chleba každého e-shopu. Právě toto jsou dílčí části fulfillmentu. A jaké jsou jednotlivé jeho kroky?

KROK 1: PŘEJÍMKA

Právě přejímka je velmi důležitý moment pro kvalitativní a kvantitativní kontrolu dodávaného zboží od vašeho dodavatele nebo výrobce. Přejímka končí uložením produktů do skladu.

KROK 2: SKLADOVÁNÍ

Zásadní je zajištění vyhovujících skladových prostor, vybavení skladu, nastavení speciálních požadavků pro skladování, optimalizace umístění a pojištění produktů ve skladu nebo dostatečné zabezpečení skladu.

KROK 3: VYCHYSTÁVÁNÍ A BALENÍ ZBOŽÍ

Proces začíná v momentě obdržení objednávky a končí předáním dopravci. Je třeba si nastavit pravidla pro kompletaci, zvolit vhodný obalový a výplňový materiál nebo například určit personalizační prvky podle zákazníka.

KROK 4: PŘEPRAVA ZBOŽÍ

Vy si přejete zaslat balík co nejlevněji, zákazník, ve většině případů, co nejrychleji. Výběr a partnerství s dopravcem je jedním ze stěžejních kroků vašeho podnikání.

KROK 5: REVERZNÍ LOGISTIKA

Reverzní logistika je nejnepříjemnější část logistiky. Také finančně a časově nákladná. Reklamace a vratky, ale do provozování e-shopu patří. Průměrný e-shop má 3 – 5 % nepřevzatých balíčků za měsíc. Důležité je udělat vše pro to, aby se palčivost tohoto problému snižovala.

Nyní už víme, jak vypadá fulfillment - proces. Fulfillment lze ale chápat také jako službu. V tomto případě se jedná o variantu, kdy je onen proces svěřen specializovanému logistickému odborníkovi. Základem, pro úspěšně nastavený fulfillment, je co nejpřesnější vyčíslení všech intralogistických nákladů.

Chcete vědět, jak logistiku řídit opravdu efektivně? Využijte náš e-book nebo kontaktujte našeho key account managera.

Novinky ze světa logistiky